95.000 klachten bij ombudsdienst Brussels Airport

Het blijft klachten regenen bij Brussels Airport over lawaaioverlast.

De ombudsdienst van Brussels Airport heeft om en bij de 95.000 klachten ontvangen over lawaai en overlast van de luchthaven. Dat zijn er bijna een derde minder dan in 2017.

"Ik ben niet blij met die daling," zegt de directeur van de ombudsdienst van Brussels Airport, Philippe Touwaide bij de zender BX1. "Want het zijn nog altijd dezelfde 1.500 mensen die goed zijn voor 94.000 van die klachten. Zij hebben dagelijks last van de vliegtuigen." 

Hij stelde op basis van de klachten een rapport op, dat hij overhandigde aan de bevoegde federale minister voor mobiliteit François Bellot (MR). In dat rapport staan vijf aanbevelingen om om te gaan met die klachten en ze de wereld uit te helpen. Zo moet de minister volgens het rapport ervoor zorgen dat de zwaarste vliegtuigen niet langer tussen 20 uur 's avonds en 8 uur 's morgens opstijgen of landen, het fonds voor onteigeningen heractiveren en gerechtelijke beslissingen opvolgen en uitvoeren.

Maar buurtbewoners zijn niet meteen onder de indruk. Zo sprak de zender met Ghislaine Weissgerber, die in Schaarbeek woont en dagelijks last heeft van de lawaaierige vluchten. Ze noemt het rapport en de genoemde maatregelen "gerommel in de marge" want er wordt "niets aan de fond van het probleem gedaan. De bestaande routes moeten volgens de vrouw geschrapt worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?