Cafés, zoals hier de Roi des Belges op het Sint-Goriksplein, moeten sinds maandag 28 september 2020 elke avond om 23 uur de deuren sluiten_in een poging de verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken

| De acteurs passeren onder meer aan het Sint-Goriksplein.

Acteurs met een slaapmuts: Stad Brussel voert campagne tegen nachtlawaai

EC
© Belga - BRUZZ
19/06/2022

Acteurs in pyjama en snoepjes die je moeten helpen zwijgen. De Stad Brussel haalt alles uit de kast voor een nieuwe campagne rond nachtlawaai in het centrum van de stad. De bedoeling: de buurtbewoners weer hun nachtrust gunnen.

Twee acteurs in pyjama en slaapmuts, voorzien van een lantaarn, hoofdkussen en geluidsmeter. Het is eens een ander zicht op de drukke terrassen aan Sint-Goriks en Sint-Jacobs. De acteurs zijn ingehuurd door preventiedienst Bravvo van de Stad Brussel en vanaf dit weekend actief in de uitgaanswijken van het centrum. Het gaat om een campagne tegen nachtlawaai, die is opgezet in samenwerking met de buurtbewoners, het uitgaansleven en Leefmilieu Brussel.

“We zochten acteurs die het gewend zijn om voor grote groepen mensen te spelen in de openbare ruimte. Thierry Junod, die de aanbesteding heeft gewonnen, speelt ook al de zot in de Ommegang,” zegt Maude Glorieux van Bravvo. In totaal zullen acht acteurs de komende weekends afwisselend optreden in het stadscentrum.

De acteurs vragen terrasgangers bijvoorbeeld om een slaapliedje voor hen te zingen. En er worden ook snoepjes uitgedeeld. Daarop staat een symbool dat oproept tot stilte, zoals een maantje met de boodschap ‘zzz’, een vinger over de mond, of een doorgestreepte microfoon.

Vier weekends

"We hebben ons laten inspireren door een actie in de Franse stad Bordeaux, waar lolly's werden uitgedeeld aan de uitgang van discotheken om het lawaai te verminderen", zegt Maud Glorieux. "Door op de snoepjes te zuigen, zullen mensen op dat moment minder lawaai maken, maar het dient vooral als bewustmaking. Op de zakjes snoep staat een QR-code, die je doorverwijst naar een website met uitleg over het belang van nachtrust voor de buurtbewoners.”

Verder zijn er T-shirts, dienbladen en affiches uitgedeeld aan de horeca met de boodschap ‘Bedankt van de buren!’. De campagne wordt herhaald op 24 en 25 juni en op 2, 8, 9 en 16 juli. Eind augustus volgt een tweede reeks.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni