Bijna 5.000 klachten voor niet-opgehaalde vuilniszakken

© Jef Van de Veire
| Net Brussel haalde vorig jaar in 2.757 gevallen vuilniszakken niet of te laat op, zonder geldige reden.

Vorig jaar kreeg vuilnisophaler Net Brussel 4.638 klachten binnen wegens vuilniszakken die niet opgehaald waren. Bijna 60 procent daarvan bleek gegrond. De meeste klachten komen uit Schaarbeek.

Vuilniszakken die niet opgehaald worden, het zet de Brusselaar aan tot klachten indienen. In 2018 kreeg netheidsdienst Net Brussel precies 4.638 klachten binnen, zo melden La Libre Belgique en La Dernière Heure. Die klachten waren niet altijd, maar wel in het merendeel van de gevallen, terecht: 2.757 klachten zijn gegrond verklaard, goed voor 59 procent.

De gemeente Schaarbeek spant daarbij de kroon met 588 klachten, waarvan er 285 als terecht beoordeeld werden, bijna de helft dus. In Schaarbeek woedt al langer frustratie over vuilniszakken. Bewoners en gemeente liggen in de clinch over de boetes voor fout geplaatste vuilniszakken, 175 euro per inbreuk.

Alleen worden die inbreuken niet altijd correct vastgesteld, reageren bewoners, precies omdat Net Brussel soms nalaat de zakken op te halen. Sommige vuilniszakken worden op het juiste moment buiten gezet, maar worden dan onterecht niet opgehaald. Daardoor blijven ze langer staan en krijgen ze toch een boete.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?