Brusselse haven wil nieuwe elektrische schoonmaakboot aankopen voor kanaal

© Haven van Brussel
| Botia is één van de twee huidige Brusselse schoonmaakboten

De twee schoonmaakboten waarmee de Haven van Brussel het water van het kanaal schoon tracht te houden, krijgen er binnenkort een derde collega bij. Dat zou voor het eerst een elektrisch schip zijn, schrijft La Capitale.

De Haven van Brussel is onder meer belast met de taak het oppervlaktewater van het kanaal proper te houden. Daartoe beschikt ze op dit moment over twee schoonmaakboten. “De twee boten waarover we beschikken, worden aangedreven op de klassieke manier: via benzine,” vertelt Sylvain Godefroid, woordvoerder van de Haven van Brussel. “Eéntje hebben we al meer dan tien jaar in ons bezit.”

Maar daar zal verandering in komen. "Wij overwegen de aankoop van een derde boot die elektrisch zal worden aangedreven. Daarvoor zullen we een openbare aanbesteding uitschrijven. We zullen de markt raadplegen, maar we weten al dat er een model is ontwikkeld door een Brits bedrijf,” aldus Godefroid. Waar het model al dan niet reeds in gebruik is, weet hij niet.

De toekomstige schoonmaakboot zal worden gebruikt in het zuidelijke gedeelte van het kanaal van Brussel. "De boot zal daar gevestigd worden omdat het – onder meer door de sluizen - ingewikkeld is om telkens een schoonmaakboot van het noorden naar het zuiden te verplaatsen."

Campagnes voor een proper kanaal

De twee huidige boten werken overigens niet op dezelfde manier. "We hebben er één met een soort net aan de voorkant. Als het net vol is, tillen we het op en legen we het net in een grote bak. De andere boot, die moderner is, wordt door één persoon bediend en stelt ons eveneens in staat olie uit het water te halen.”

De acties van de schoonmaakboten worden zo nu en dan aangevuld door specifieke campagnes, verduidelijkte Brussels minister Alain Maron (Ecolo) van Haven in antwoord op een vraag van parlementslid Geoffroy Coomans de Brachène (MR) over de strijd tegen de vervuiling van het kanaal . “Zo visten Dott en de Haven van Brussel niet zo lang geleden nog 41 deelsteps uit het kanaal, en organiseert Canal It Up wekelijks kajaktochten om het Brusselse kanaal schoon te maken,” klinkt het.

"Deze maatregelen vormen een aanvulling op het bijna dagelijkse werk van de teams van de haven die het kanaal onderhouden en elk jaar gemiddeld 200 m³ drijvend afval ophalen", voegde de Ecolo-minister eraan toe. Tot slot wees de minister erop dat de innoverende praktijken die in andere Europese havens worden toegepast, zullen worden geanalyseerd in een studie over het beheer van drijvend afval op het kanaal die binnenkort zal worden uitgevoerd.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?