Canal It Up wijst 20 grootste vervuilers van Brussels kanaal terecht

RV
© BRUZZ
12/07/2023
Updated: 13/07/2023 18.40u

De Brusselse organisatie Canal It Up, die in kajaks het vuil uit het kanaal van Brussel vist, hekelt de vervuiling van de waterwegen. Volgens hen zijn vooral supermarkten en voedselproducenten verantwoordelijk voor het zwerfvuil in onze hoofdstad en de rest van het land.

Canal It Up heeft - op basis van het afval dat ze uit het kanaal haalden - berekend welke bedrijven de grootste vervuilers zijn van de Brusselse waterwegen. Colruyt is de grootste vervuiler, gevolgd door Coca-Cola, Alma en Capri-Sun.

Volgens Canal It Up zijn de verdelers van producten met single-use plastic verpakkingen verantwoordelijk voor het zwerfvuil. "Colruyt staat gekend als supermarkt waar producten drie keer verpakt zijn met plastic folies om grotere hoeveelheden tegelijk te verkopen", klinkt het in het persbericht.

De nummer twee in de lijst, Coca-Cola, staat al vijf jaar op nummer één van de 'Brand Audit' van Break Free From Plastic, als grootste vervuiler wereldwijd.

De items die het vaakst uit het kanaal zijn gehaald, zijn plastic flesjes, drankblikjes, piepschuimplaten, plastic zakjes en verpakkingen van snoepgoed. Van alle opgeviste plastic flesjes zijn in totaal 58 procent flesjes water (waarvan de helft Cristaline water van Alma).

ee7c2a9c-items-20233384.png

De top 15 van items die werden gevonden in het kanaal.

Het grootste deel van het afval in het kanaal in Brussel wordt er volgens Canal It Up in geblazen door de wind. "De vuile straten vertalen zich rechtstreeks naar een vuile waterloop", klinkt het. "Overal waar je komt, word je overstelpt met single-use verpakkingsafval. En tijdens deze zomerperiode worden we gebombardeerd met reclame voor water en frisdranken in single-use verpakkingen".

Volgens Canal It Up hebben supermarkten en producenten "een cruciale rol te spelen in de overstap naar herbruikbare verpakkingen". "Maar daar valt niets van te merken", luidt het in het bericht."Integendeel, sinds tientallen jaren wordt de focus verlegd naar afvalverwerking en recyclage en wordt de schuld doorgeschoven naar de consument. De industrie verzet zich tegen milieumaatregelen zoals de invoering van statiegeld en de verhoging van hergebruikpercentages op Europees niveau. Dat allemaal terwijl de plastic productie voor single-use verpakkingen jaarlijks blijft stijgen".

Canal It Up verwijst naar Denemarken als goed voorbeeld, waar het statiegeldsysteem op plastic flessen een sterke daling in zwerfvuil teweegbracht. In mei tekende de Brusselse regering een akkoord om een statiegeldsysteem voor plastic flessen en blikjes in te voeren in samenwerking met Vlaanderen, Wallonië en de federale overheid.

"Gedrag van enkelingen"

In een reactie liet Colruyt Group nog weten het overzicht van Canal It Up een "vreemde voorstelling van de feiten" te vinden. Het bedrijf wijst er daarbij op dat de merken en verpakkingen die geviseerd worden, zo goed als allemaal te koop zijn "in alle supermarkten over het hele land alsook in het buitenland".

"Als een studie uitwijst dat er opvallend meer verkeersovertredingen gebeuren met een bepaald automerk, wordt dat merk dan ook geviseerd of zijn het de bestuurders die aansprakelijk zijn?", klinkt het. "Wij als Colruyt gooien onze verpakkingen niet in waterwegen of de natuur. Dat is het verwerpelijke gedrag van enkelingen en is iets wat ook wij volledig veroordelen."

Verder zegt de retailreus ook maximaal in te zetten op de strijd tegen zwerfvuil en "zijn uiterste best te doen om klanten te sensibiliseren" in zijn eigen communicaties en kanalen. "We werken actief mee aan oplossingen en zorgen ervoor dat we onze verpakkingen zo duurzaam mogelijk aanbieden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Milieu , canal it up , pieter elsen , coca-cola , Colruyt , plastiek , vervuiling kanaal , zwerfvuil , kajak , statiegeld

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni