De elektrische transportgolf: Colruyt, GLS en Decathlon experimenteren

© Colruyt
| Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (l.) en Martine Pauwels van Colruyt.

Zowel Colruyt als GLS als Decathlon is bezig met het vergroenen van zijn transport in Brussel. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt juicht de initiatieven toe.

Terwijl Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) toekijkt, rijdt de chauffeur van Colruyt zijn vrachtwagen achteruit het lospunt van de vestiging in Anderlecht binnen. Ook met een elektrisch voertuig is dat nog altijd een uitdaging. Behendig manoeuvreert de bestuurder de 44 ton-vrachtwagen in de juiste richting.

Van den Brandt woont niet elke levering aan de Colruyt in Anderlecht bij. Vandaag is ze aanwezig omdat het gaat om de eerste elektrische levering met een voertuig van die omvang in België. “Luchtkwaliteit is een belangrijke prioriteit voor de Brusselse regering,” verklaart de minister later. “Deze test is een belangrijke stap in de verduurzaming van de logistieke keten en het transport van goederen.”

Colruyt zelf voert ook het geluidsaspect aan als belangrijk argument voor elektrische leveringen in steden.

Bestelwagens en cargofietsen

En de supermarktketen is niet het enige bedrijf dat de voordelen ziet. Op dezelfde dag als de eerste levering met de 44 ton-vrachtwagen, kondigen GLS en Decathlon aan dat ze experimenteren met leveringen met elektrische voertuigen. “Dat bedrijven initiatieven rond de verduurzaming van de logistieke keten nemen en we hier samen aan kunnen werken, kan ik alleen maar toejuichen,” aldus Van den Brandt nog bij de voorstelling van de vrachtwagen van Colruyt.

GLS
© GLS
| Het elektrische voertuig waarmee GLS experimenteert.

In het geval van GLS en Decathlon gaat het wel om voertuigen en leveringen op kleinere schaal. Zo test GLS al sinds februari met een elektrisch busje van het merk Musoshi in het centrum van Brussel. De test met de mini e-Van van Musoshi zal enkele maanden duren. Daarna wordt er getest met een groter model uit het gamma, laat GLS weten. Wanneer de resultaten in de lijn van de verwachtingen, zal GLS Belgium de voertuigen ook op regelmatige basis in haar voertuigenpark gaan inzetten.

Ook Decathlon test met leveringen met elektrische bestelwagens. Samen met CityDepot worden ook leveringen met cargobikes uitgevoerd in verschillende Belgische steden. Nog dit jaar is het de bedoeling om die diensten ook in Brussel aan te bieden. “Door te kiezen voor milieuvriendelijk transport kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en tegelijk de leefbaarheid in steden verbeteren,” legt Ina Vandercappellen van Decathlon uit. Colruyt en GLS volgen dezelfde redenering.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?