interactief

Een derde minder stikstofdioxide in het weekend

© Veerle Vanderleen/Filter Café Filtré
| Protest tegen luchtvervuiling (archiefbeeld)

België behoort samen met de buurlanden tot de gebieden met de meeste vervuiling door stikstofdioxide (NO2) ter wereld. Ook Brussel, waar de uitstoot van NO2 de laatste jaren opnieuw stijgt, kleurt rood. Uit de cijfers blijkt dat in het weekend in Brussel 31 procent minder stikstofdioxide uitgestoten wordt. “Dat bewijst de grote impact van het autoverkeer”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace.

Brussel - en bij uitbreiding heel België boven Samber en Maas - kleuren rood op een nieuwe interactieve wereldkaart die de vervuiling met stikstofdioxide (NO2) toont. Antwerpen blijkt een van de 50 hotspots met de meeste NO2-vervuiling, melden Le Soir en De Morgen.

Wat is stikstofdioxide (NO2) precies en waarom is het schadelijk?

Stikstofdioxide is een gas dat vrijkomt bij de verbranding van brandstoffen zoals steenkool, diesel of benzine. Bovendien zorgt NO2 ook mee voor de vorming van fijn stof en ozon, de twee stoffen die qua luchtkwaliteit de volksgezondheid het ergst bedreigen.

NO2-waarden in Brussel tijdens weekends en weekdagen
© Greenpeace

De kaart is gemaakt door milieuorganisatie Greenpeace en is gebaseerd op gegevens van een nieuwe satelliet van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA. Die passeert sinds 1 juni dagelijks een keer over iedere plek op aarde en maakt ongezien gedetailleerde scans van luchtvervuiling in de atmosfeer. Niet aan de grond dus, waar de vervuiling door de uitstoot van auto’s wellicht nog hoger ligt.

Eind september bleek zo bijvoorbeeld al dat de NO2-concentraties in Brussel, gemeten aan de grond, de afgelopen jaren niet afnamen maar juist stegen

Geen data tijdens de spits

Greenpeace maakte ook kaartjes met de stikstofdioxide-uitstoot op weekdagen en in weekends (zie hierboven). Daaruit blijkt dat in het weekend in Brussel 31 procent minder stikstofdioxide uitgestoten wordt. “Dat bewijst de grote impact van het autoverkeer”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace aan BRUZZ.

Hij wordt daarin bijgestaan door luchtkwaliteitsexpert Frans Fierens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. Fierens voegt nog toe dat de satellietbeelden telkens rond het middaguur zijn gemaakt, en dus de effecten van ochtend- en avondspits niet meenemen.

“Wij verwachten van beleidsmakers dat ze stappen zetten om de luchtkwaliteit te verbeteren”, zegt Thijs. “Voor Brussel specifiek is er één grote prioriteit: veel minder verkeer. Eerst moeten de diesels eruit, maar stap voor stap moeten ook de benzinewagens gebannen worden.” Minder gemotoriseerd verkeer is inderdaad het recept om de NO2-concentraties gevoelig te doen dalen, bevestigt expert Frans Fierens.

Greenpeace verwijst daarbij graag naar het voorbeeld van Parijs. “Daar moeten dieselwagens tegen 2024 uit de straten verdwijnen, en mogen vanaf 2030 ook geen benzinewagens meer rijden. Vanaf die datum zullen enkel elektrische wagens er welkom zijn. De stad wil ook de Europese fietshoofdstad worden.”

“Brussel heeft meer ambitie nodig”, vindt Thijs. “De LEZ is een belangrijke stap voorwaarts, maar het is maar een startpunt. Maak meer straten stap voor stap autovrij, versterk het openbaar vervoer, maak de stad fietsvriendelijker.”

Greenpeace maakte de kaart naar aanleiding van de eerste internationale conferentie specifiek over luchtkwaliteit, die de Wereldgezondheidsorganisatie deze week organiseert in Genève.

© Greenpeace

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Omdat het Gewest al meermaals door Europa op het matje werd geroepen, is activistisch advocatencollectief ClientEarth begonnen met een rechtszaak waarvan de pleidooien in november 2017 beginnen. Burgercollectieven als BruxselAir en Schone Lucht Brussel organiseren sensibiliseringsacties, en in hun zog zijn politici er ook steeds meer mee begaan.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?