Het aantal omwonenden van Brussels Airport dat ernstige geluidshinder kan ondervinden van de opstijgende en landende vliegtuigen, is vorig jaar met 8,4 procent gedaald. Opvallend is dat het aantal mogelijk gehinderden vooral afnam in Brussel en Evere, en bijna tot nul werd herleid in Schaarbeek.

In de studie wordt elk jaar de geluidssituatie rond Brussels Airport in kaart gebracht. Daarbij wordt ook berekend hoeveel mensen potentieel ernstige hinder (vanaf een geluidsniveau van 55 decibel) kunnen ondervinden van de overvliegende toestellen.

In de zone met een geluidsbelasting van 55 decibel of meer, woonden vorig jaar 93.305 mensen. In 2016 waren het er ongeveer 100.000.

Daarop wordt echter nog een complexe formule losgelaten om het aantal "potentieel sterk gehinderden" te bepalen. Dat bleken er vorig jaar 13.575, tegen 14.815 in 2016. De gemeenten met de meeste "potentieel sterk gehinderden" zijn Machelen (3.015), Zaventem (2.144), Brussel (1.803), Evere en Steenokkerzeel (elk ongeveer 1.500).

Opvallend is dat het aantal mogelijk gehinderden vooral afnam in Brussel en Evere, en bijna tot nul werd herleid in Schaarbeek. Dat komt onder meer omdat er minder landingen waren over Brussel (op baan 07L). Vliegtuigen stegen 's nachts ook minder vaak vanop baan 25R (dezelfde baan als 07L maar in omgekeerde richting) rechtdoor op over Brussel, maar draaiden vaker af naar links.

De auteurs merken op dat 2017 een vrij normaal jaar was voor de vliegbewegingen. Het preferentiële baangebruik kon vaak worden gevolgd en er waren geen renovatiewerken die het baangebruik beïnvloedden. Tijdens de zomer van 2016 bijvoorbeeld werd de dwarsbaan van de luchthaven (01/19) gerenoveerd, waardoor andere banen gebruikt werden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Milieu, geluidshinder, Brussels Airlines

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni