propere stadslucht BRUZZ 1521

| De autofiscaliteit koppelen aan de CO2-uitstoot, dat is in een notendop het plan van de Brusselse regering.

Groene autofiscaliteit dreigt lege doos te worden

TDN
© BRUZZ
21/11/2018

Bijna vijf maanden na het eindrapport van de taskforce groene autofiscaliteit, is er nog steeds geen akkoord gevonden binnen de Brusselse regering. Minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) denkt dat de hervorming er deze legislatuur niet meer komt. "Maar het voorbereidende werk ligt klaar voor de volgende regering."

Dat Brussel achterop hinkt met betrekking tot de verkeersbelastingen is een understatement. Nog steeds geldt in het Gewest de federale regeling, de inning gebeurt door de overheidsdienst Financiën. Daarom maakte de Brusselse regering er een erezaak van om de hervorming tijdens deze legislatuur rond te krijgen.

Dat dreigt nu toch niet te lukken, zo schrijft De Tijd woensdag. Nochtans is al het voorbereidende werk afgerond. De experten stelden voor de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting te vervangen door een basisbedrag, verhoogd met 1 euro per gram uitgestoten CO2 per kilometer, en vermenigvuldigd met een factor afhankelijk van het brandstoftype.

Kritiek van het Parlement

Dat idee stuitte echter op kritiek. Julien Uyttendaele (PS) stelde vast dat kleine gezinswagens meer betalen in het voorgestelde systeem. "Grotere auto's krijgen een grote korting, terwijl ze niet in Brussel thuishoren", vulde Bruno De Lille (Groen) aan.

In 2016 brachten de BIV en de verkeersbelasting ruim 180 miljoen euro op. Door het voorstel van de expertengroep, die oppert voor een belastingvrijstelling van vijf jaar voor groene wagens zoals CNG's, dreigen veel inkomsten in rook op te gaan. Brussel is immers goed voor ongeveer 15 procent van alle nieuw ingeschreven auto's in België, weet De Tijd.

Onderhandelingen met andere Gewesten

Bevoegd minister Vanhengel huivert van een scenario waarbij Brussel soloslim speelt en een regeling uitwerkt die op een of andere manier in conflict raakt met die van een ander gewest. Vanhengel wil daarnaast nog een tweede samenwerkingsakkoord tussen gewesten, dit keer over de leasingwagens, om fiscale concurrentie te vermijden.

"Er rijden niet alleen wagens van Brusselaars rond in Brussel", zegt de woordvoerster van Vanhengel. "We willen niet met twee systemen zitten, een voor lease en een voor niet-lease. De andere gewesten moeten dus meewillen, anders treffen we alleen de Brusselaars."

Door al die moeilijkheden dreigt de hervorming een lege doos te worden. "De kans is klein dat voor de verkiezingen een akkoord wordt bereikt", erkent de woordvoerster. "Maar het voorbereidende werk ligt klaar voor de volgende regering."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Milieu , Politiek , hervorming autofiscaliteit , Guy Vanhengel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni