Na drie dagen weer warm water voor 240 gezinnen

© Google
| De Bervoetswijk in Vorst
Updated: 27-06-2018 - 09:43

De problemen met het duurzame warmtedistributienetwerk in de Bervoetswijk in Vorst zijn opgelost. 240 huishoudens zaten vrijdagavond plots zonder warm water. Het eigenaarssyndicaat laat weten dat het defect sinds maandagnamiddag van de baan is. Bewoners blijven evenwel sceptisch. “Dit maken we ieder jaar een paar keer mee.”

De Bervoetswijk is gebouwd door gewestelijk promotor Citydev. “Het is één van de eerste wijken die we in 2011 hebben gebouwd met het duurzame warmtedistributienetwerk voor warm water en verwarming. Daarom vertoont het nog zo veel kinderziektes. Sindsdien is de techniek fel verbeterd.” Zo verklaart Citydev-woordvoerder Barbara Descamps de wederkerende verwarmingsproblemen in de Bervoetswijk.

Die problemen duiken op sinds jaar één. Al zeven jaar lang zitten tussen tien en tweehonderd huishoudens dus geregeld zonder warm water en verwarming. Soms duurt dat een paar uur, soms een hele week. “Zeker in de winter is dat extreem lastig,” vertelt bewoner Gaetan Carlier. “Dan moet je de kou overwinnen met elektrische verwarmers en fornuizen.”

Douchen bij de buren

Afgelopen week was het weer zo ver. Door een klein defect schakelde de beveiligingscomputer het hele systeem uit. Resultaat: 240 gezinnen konden hun water maar tot zo’n 15 graden verwarmen. “Ik ben in bad gegaan met water dat ik heb gekookt op mijn elektrisch fornuis. Een paar van mijn buren is bij vrienden gaan douchen,” aldus Carlier.

Aangestuurd door het eigenaarssyndicaat heeft de onderhoudsploeg van het systeem maandagnamiddag evenwel een manier gevonden om het elektronische veiligheidssysteem te omzeilen. De verwarmingsketels werken daarom weer naar behoren.

‘Dit systeem is een keuze’

Maar het blijft volgens de bewoners “de zoveelste keer”. Het syndicaat ontkent nochtans dat dit een wederkerend probleem is. “Vervelend genoeg ligt er bijna iedere keer een ander defect aan de basis,” besluit André Blomme van het syndicaat. Hij heeft zelf al vaak boos aan de telefoon gehangen bij de materiaalleverancier.

“Dit complexe duurzame netwerk was een strategische keuze van Citydev. We mailen herhaaldelijk naar bewoners dat ze hun ketel goed moeten afstellen. Als ze dat niet doen en vervolgens hun douches, vaatwassers en verwarmingen allemaal tegelijkertijd aanzetten, dan zal dit blijven gebeuren.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?