'Normaal geen boetes meer boven Brussels Gewest met 737 MAX'

© Boeing Europe

De TUI-groep heeft dinsdag op Brussels Airport zijn nieuwe 737 MAX-vliegtuig voorgesteld. De maatschappij heeft er zo 70 besteld bij Boeing. Een van de troeven van dat toestel is dat het een pak minder luidruchtig is dan zijn voorganger. Dat is belangrijk op een luchthaven als Brussels Airport, waar het Gewest te luide vliegtuigen beboet. "Met de 737 MAX zullen we normaal de Brusselse geluidsnormen niet meer overschrijden."

De huidige 737's van luchtvaartmaatschappij TUI krijgen nog wel eens een boete als ze tussen 6 en 7 uur 's ochtends vanop Brussels Airport opstijgen boven het Brussels Gewest. Maar de geluidsvoetafdruk van de MAX-vliegtuigen ligt volgens Hofman 40 procent lager. "Dat betekent dat het vliegtuig onder de geluidslimiet zit nog voor hij voorbij de eerste geluidsmeter van het Brussels Gewest vliegt. Normaal gezien zouden we dus geen boetes meer krijgen."

Ook op het vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot doet de 737 MAX het beduidend beter dan de vorige generatie. Per vliegtuiggeneratie wordt er gemiddeld een sprong van 10 tot 15 procent gemaakt, en dat is ditmaal niet anders. Boeing zelf spreekt van een verschil van 14 procent, dat vooral te danken is aan nieuwe motoren, maar ook aan aanpassingen aan de staart en aan de opvallende, dubbele vleugeltippen, zogenoemde ‘winglets’.

"De MAX is van strategisch belang voor TUI", besluit Hofman. "Als groep geloven we dat het opereren van een milieuvriendelijke vloot in de toekomst voordelen gaat geven op luchthavens, in het licht van de schaarste aan capaciteit. Ik geloof dat slots zullen worden toegekend op basis van criteria als geluidsvervuiling, verbruik en uitstoot."

Meer stille vliegtuigen

Aan Boeing-zijde wordt benadrukt dat TUI Group niet zomaar een van de vele klanten is. "TUI is een van onze belangrijkere klanten voor de 737 MAX", luidt het. "Bovendien zijn zij een van de opstartklanten voor de langere variant." Die laatste zit nog in de ontwerpfase.

De TUI Group, die zes luchtvaartmaatschappijen telt, heeft zeventig 737 MAX-toestellen besteld bij Boeing. Het order ging initieel over de variant 737 MAX 8 (met 189 plaatsen), maar 18 ervan worden omgevormd naar de langere variant 737 MAX 10, die 219 passagiers zal kunnen herbergen.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?