Van den Brandt vreest voor autokeuringstoerisme na Vlaamse beslissing

© KVDP/BRUZZ
| Keuringscentrum (archiefbeeld)

Het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) reageert verbaasd op de beslissing van Vlaams collega Lydia Peeters (Open VLD) om voorlopig geen nieuwe meetapparaten in te zetten om roetfilterfraude tegen te gaan. “Wij zien er geen probleem in om op dit vlak een voorloper te zijn in Europa. Het gaat om mensenlevens.”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters besliste dat de Vlaamse keuringscentra voorlopig geen nieuwe meetapparaten zullen gebruiken om zwaar vervuilende diesels uit het verkeer te halen. Haar voorganger Ben Weyts (N-VA) had de nieuwe meetapparaten nochtans voorgesteld, en beloofd ze eind 2019 of begin 2020 in te voeren.

Maar Peeters besliste om het wetgevend kader voor de invoering van de nieuwe meetapparaten niet verder uit te werken. Ze vindt de meetapparaten niet prioritair, en wil wachten tot Europa met richtlijnen komt, schrijft VRT NWS.

“Wij zijn een beetje verbaasd,” zegt de woordvoerder van minister Van den Brandt aan BRUZZ. “In ons land is de keuze voor een keuringscentrum vrij, maar de reglementering is verschillend. Daarom bereikten we een akkoord om deze techniek overal toe te passen. Die meetapparaten zijn enkel zinvol als iedereen op de kar springt.”

“Daarom roepen we nu op tot overleg. Zelfs indien Brussel en Wallonië de apparaten zonder Vlaanderen zouden inzetten, zal je een deel van de auto’s nog kunnen controleren. Maar het risico bestaat wel dat er autokeuringstoerisme ontstaat, want dan kan men onze keuringscentra vermijden. Bovendien is het een gaatje in het systeem van onze lage-emissiezone. Dat willen we dichten,” aldus de woordvoerder.

“We zien er geen probleem in om op dit vlak een voorloper te zijn in Europa. Het gaat hier om mensenlevens. Het gaat misschien om een klein percentage auto’s, maar wel met een ernstige vervuiling. Dat is voldoende reden om in actie te schieten, en tot overleg over te gaan.”

De stekker uittrekken

Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V), tijdens de vorige legislatuur bevoegd voor Verkeersveiligheid, zegt de beslissing van minister Peeters niet te begrijpen.

“Wachten op de nieuwe normen van Europa kan nog jaren duren, terwijl er volgens de cijfers van de VAB in ons land 165.000 voertuigen rondrijden zonder of met een defecte roetfilter,” aldus Debaets, die tijdens de vorige legislatuur als staatssecretaris meetekende aan een protocolakkoord tussen de drie gewesten.

20190104 OPINIE BIANCA DEBAETS BRUZZ ACTUA 1644

“Ik kan aannemen dat er wat vertraging optreedt gezien de techniciteit van het dossier, maar het is ontoelaatbaar dat één van de drie gewesten er vandaag simpelweg de stekker uittrekt,” klinkt het. “Het wetgevende werk moet zo snel mogelijk hervat en afgerond worden, voor het hele land.”

De nieuwe apparaten zouden volgens de keuringscentra de fijnstofuitstoot van de dieselvloot met meer dan 36 procent naar beneden kunnen brengen, aldus VRT NWS. Volgens de nieuwswebsite wijzen meerdere studies erop dat het probleem van de defecte of frauduleus weggehaalde roetfilters alsmaar groter wordt. Sinds 2011 moet immers elke nieuwe dieselauto uitgerust worden met een roetfilter.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?