Bestuurders die nog met een Euro 5-diesel of een Euro 2-benzinewagen in Brussel rijden, krijgen vanaf 2026 eerst een waarschuwing en daarna een boete. Die voertuigen zijn sinds september niet meer toegelaten in het Brussels Gewest, omdat een nieuwe fase van de lage-emissiezone in werking is getreden.
©
PhotoNews
| Ook motorfietsen die niet minstens aan euronorm 3 voldoen, mogen niet meer in het gewest rijden.
Vanaf januari waarschuwingen en boetes voor Euro 5-diesels en Euro 2-benzinewagens
Die nieuwe LEZ-fase, oorspronkelijk gepland voor 2025, is sinds september al automatisch in werking getreden nadat het Grondwettelijk Hof het uitstel van de maatregel vernietigde. Al riskeren bestuurders van niet-toegelaten voertuigen pas vanaf 2026 een waarschuwing. Als ze drie maanden later opnieuw een overtreding begaan, wordt er een boete opgelegd. Er wordt slechts één boete per kwartaal opgelegd.
De regels gelden voor auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen met een euronorm 5-dieselmotor en voor voertuigen met een euronorm 2-benzinemotor. Ook motorfietsen die niet minstens aan euronorm 3 voldoen, mogen niet meer in het gewest rijden. Volgens Leefmilieu Brussel gaat het om ongeveer zeven procent van alle voertuigen die vandaag in Brussel rondrijden.
Bestuurders kunnen op de website van de LEZ controleren of hun voertuig nog toegelaten is. Daarvoor volstaan de nummerplaat en de datum van eerste inschrijving.
Volgens Leefmilieu Brussel is de nieuwe fase noodzakelijk om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. "De voertuigen die voortaan uit het verkeer worden geweerd, zijn namelijk verantwoordelijk voor 40% van de NOx-uitstoot door het transport en voor een aanzienlijke hoeveelheid fijnstof", klinkt het in een persbericht.
Uitstoot gedaald
Sinds de invoering van de LEZ in 2018 is volgens Leefmilieu Brussel de uitstoot door het verkeer al sterk gedaald. De daling bedraagt 55 procent voor stikstofoxiden, 33 procent voor fijnstof en 62 procent voor black carbon. Langs de drukste verkeersassen zijn de NO₂-concentraties tussen 2018 en 2024 met ongeveer 46 procent teruggelopen.
Toch blijft luchtvervuiling zwaar doorwegen: in 2024 waren in België meer dan vierduizend vroegtijdige sterfgevallen gelinkt aan blootstelling aan fijnstof, stikstofdioxide en ozon.
Ondersteuning
Leefmilieu Brussel herinnert aan de ondersteunende maatregelen van het Brussels Gewest. Brusselaars die hun wagen wegdoen, kunnen een Brussel’Air-premie krijgen, goed voor een mobiliteitsbudget dat besteed kan worden aan openbaar vervoer, deelmobiliteit, taxiservices of de aankoop van een fiets of step.
Daarnaast biedt de Mobility Coach gratis begeleiding om alternatieven uit te testen en kunnen professionals financiële steun krijgen voor elektrische bestelwagens, laadpalen of bakfietsen. Occasionele automobilisten kunnen tot 24 dagpassen per jaar kopen. Aan de rand van het Gewest zijn bovendien verschillende Park and Ride-parkings beschikbaar.
Voor onder meer personen met een handicap blijven uitzonderingen gelden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , lage-emissiezone , LEZ , Leefmilieu Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.