7,5 jaar werken aan nieuw metrostation Toots Thielemans

© Metro3
| Een simulatiebeeld van hoe het nieuwe metrostation er zou gaan uitzien.

De plannen voor het nieuwe metrostation Toots Thielemans onder de Stalingradlaan zijn voorgesteld aan handelaars en buurtbewoners. Hoewel het project kleiner is dan in een eerdere versie, zou de werf toch nog zo'n 7,5 jaar in beslag nemen.

Begin deze week zijn de plannen voor het nieuwe metrostation Toots Thielemans voorgesteld in bijzijn van minister Pascal Smet (SP.A), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken. Aan de hand van simulatiebeelden en plannen werd getoond hoe de werken zullen verlopen en hoe het metrostation er zou gaan uitzien.

Eerder schreef BRUZZ al dat de plannen gewijzigd werden. In plaats van een nieuw station voor metro én tram, zou het nieuwe station enkel dienen voor de metro. Het bestaande tramstation Lemonnier blijft bestaan, maar het wordt aangepast.

Ter herinnering: het nieuwe station is nodig om de premetro op de Noord-Zuidlijn om te bouwen tot volwaardige metro. De Noord-Zuidlijn is gebouwd met het oog op een echte metro, maar de tunnel bij station Lemonnier niet. Dat is een gewone tramtunnel die moeilijk omgebouwd kan worden.

Hoewel de plannen vereenvoudigd zijn ten opzichte van het eerdere project, wordt de duur van de werf nog altijd geschat op 89 maanden, oftewel bijna 7,5 jaar. De aanvang van de werken is gepland voor januari 2020.

5 ingangen

Metrohalte Toots Thielemans, ingang Stalingradlaan (simulatie)
© Metro3
| Simulatiebeeld van de ingang op de Stalingradlaan.

Het nieuwe metrostation Toots Thielemans zal toegankelijk zijn via vijf ingangen. Twee op de Stalingradlaan en drie langs de Zuidlaan. Het bestaande station Lemonnier heeft vandaag slechts één toegang.

Tramhalte Lemonnier zal via een ondergrondse gang verbonden worden met het nieuwe metrostation. In de nieuwe infrastructuur zullen de blauwe 'Handen van Hoop' van de Algerijnse kunstenaar Boubeker Hamsi opnieuw een plaats krijgen.

Tramhalte Lemonnier
© Metro3
| Simulatiebeeld van de tramhalte Lemonnier.

Doorgang onder Zuidpaleis

Eén van de uitdagingen van het project is de doorgang van de metro onder het negentiende eeuwse Zuidpaleis. Men kan zich de vraag stellen of de trillingen van de metro geen schade kunnen toebrengen aan het gebouw.

Het kabinet van minister Smet laat weten dat er voor het hele metrotraject trillingsstudies zijn uitgevoerd. Waar nodig, zullen de sporen op speciale trillingsmaten worden geplaatst. Daarnaast zal het dak van de metrokoker dienen als bijkomende fundering van het Zuidpaleis.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?