Grondwet wordt compact metrostation

© MIVB

De Brusselse regering wijzigt de plannen voor het metrostation Grondwet aan het einde van de Stalingradlaan. Het wordt compacter. Het tramstation Lemonnier blijft bestaan.

Brussel Mobiliteit maakt tegen 2021 de premetrolijn van Albert naar Noord klaar voor de metro. Het is al langer geweten dat het huidige station Lemonnier ongeschikt is voor de metro. Daarom was beslist om een nieuwe koker te bouwen vanaf Anneessens naar de Stalingradlaan en daar, aan het eind tegen de kleine Ring, een nieuw station te bouwen op twee niveaus: een voor de metro en een voor de tram. Lemonnier zou dan op de schop gaan.

Die plannen zijn net voor de zomer gewijzigd, bevestigt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). Er zal geen tramstation gebouwd worden aan Grondwet, alleen een metrostation. Het premetrostation Lemonnier wordt behouden. Het wordt gerenoveerd en toegankelijk gemaakt met liften. Grondwet en Lemonnier zullen met een ondergrondse doorgang verbonden worden. Een beetje zoals de verbinding aan De Brouckère, “maar dan minder lang”.

De beslissing komt er om verschillende redenen. Zo wil de gemeente Sint-Gillis geen ondergrondse tramtunnel aan Fonsny. Die was essentieel voor het grote metro- en tramstation aan Grondwet. Verder was er de grote verwachte werfimpact aan Stalingrad, die nu beperkter zal zijn. De beslissing betekent tot slot ook een besparing.

Aan MIVB en Brussel Mobiliteit is nu gevraagd om dit scenario verder te becijferen en de wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan voor te bereiden. Die is nodig om de nieuwe metrolijn Noord te realiseren. Er is gevraagd om nog een tweede optie te onderzoeken, waarbij de tramlijn bovengronds wordt gelegd, op de kleine Ring. “Die optie maakt minder kans,” zegt Smet. Voor de zomer is ook beslist om de heraanleg van de bovengrondse openbare ruimte van alle metrostations op metro Noord in overleg met de buurt te doen. Daar was eerder al over gecommuniceerd. Een derde beslissing ging over het toekomstige metrostation Albert. Dat wordt een nieuw intermodaal knooppunt voor de trams 7, 4 en 51 en de toekomstige metrolijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?