Aantal autodelers en deelauto’s fors gestegen in Brussel

JDK
© BRUZZ
28/02/2023
Updated: 01/03/2023 09.05u

In onze hoofdstad steeg het aantal actieve autodelers afgelopen jaar met 47 procent. Uit het rapport van koepelorganisatie Autodelen.net blijkt wel dat het aanbod van deelwagens in Brussel met een elektrische motor – twee procent van de totale vloot – enorm laag blijft ten opzichte van Vlaanderen.

“Autodelen is fors aan het groeien in Brussel,” aldus Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Het aantal deelwagens ging met 18 procent omhoog. Daarnaast steeg het aantal actieve autodelers met 47 procent. In totaal zijn dat er nu 50.178. Dat wil zeggen dat bijna de helft meer Brusselaars een rit met een deelwagen hebben gemaakt. Een prima resultaat volgens Van den Brandt, die stelt dat "autodelen de stad leefbaar maakt".

Van alle gewesten is autodelen in het Brussel het meest ingeburgerd. Zo rijdt 6,3 procent van alle rijbewijshouders wel eens met een deelauto. In 2021 was dat nog maar 4,3 procent. In Vlaanderen en Wallonië ligt dat percentage aanzienlijk lager, met respectievelijk 1,5 procent en 0,2 procent.

Elektrische deelwagens

Hoewel het aantal deelwagens steeg in Brussel, hinkt het aanbod elektrische wagens toch hopeloos achterop. Op een totaal van 1.579 deelwagens zijn er slechts 34 elektrisch aangedreven. Een daling van 32 procent ten opzichte van 2021. In Vlaanderen stijgt dat aantal wel, met zeven procent. Daar bestaat de vloot deelwagens uit 804 elektrische auto’s op een totaal van 3.420.

“Elektrische wagens zijn geen gemakkelijk verhaal in Brussel,” verduidelijkt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net. Dan heeft hij het voornamelijk over de infrastructuur voor zo’n auto’s "die niet ideaal is". Ook heeft Brussel in tegenstelling tot Vlaanderen nog geen deelorganisatie die zich enkel focust op het elektrische assortiment.

Leefbaarheid

Brussel mag dan over een kleine vloot elektrische deelwagens beschikken, toch gaat de leefbaarheid er volgens Matthijs op vooruit. “Mensen zijn het gedoe en de kostprijs van een eigen auto beu, en dit kan op termijn ook het parkeerprobleem deels oplossen in de hoofdstad.”

Uit een bijhorende studie van Autodelen.net met de KU Leuven blijkt namelijk dat elke deelauto tussen de drie en tien privéauto’s vervangt. Daarnaast kiezen autodelers ook opvallend vaker voor andere duurzame verplaatsingen, zoals de fiets en het openbaar vervoer.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni