Aantal fietsdiefstallen in Brussel bleef ook in 2020 toenemen

© Bart Dewaele
| 1752 Fietspaden Ninoofsestwg-01

Ondanks de pandemie en in tegenstelling tot andere misdrijven, is het aantal fietsdiefstallen in 2020 in Brussel verder gestegen, met bijna 4.500 gerapporteerde diefstallen. “Er wordt zo een rem gezet op fietspraktijken”, zeggen David Weytsman (MR) en Marion Van Offelen (MR) tegen La Capitale.

Uw fiets ergens parkeren, maar hem later niet meer terugvinden. Het is iets waar geen enkele Brusselaar blij van wordt. Helaas wordt dit fenomeen elk jaar erger. Dat bevestigen de cijfers van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), die werden opgevraagd door Brussels parlementslid David Weytsman (MR).

Van 3.824 fietsdiefstallen in 2018, ging men naar 4.397 diefstallen in 2019, naar 4.468 in 2020, een stijging van meer dan vijftien procent in twee jaar tijd. Dat cijfer is in 2020 met twee procent gestegen. "Dit cijfer is gestegen terwijl veel misdaadgerelateerde cijfers zijn gedaald tijdens het coronajaar. Zo zijn huisdiefstallen in 2020 overal gehalveerd in Brussel", merkt Weytsman op.

Volgens gemeenteraadslid in Ukkel, Marion Van Offelen (MR), worden het aantal fietsendiefstallen onderschat. "In Ukkel zijn in vier jaar tijd aangiften van fietsendiefstal verdubbeld, terwijl de misdaad sterk is gedaald. Er wordt echter geschat dat slechts ongeveer dertig procent van de slachtoffers aangifte doet van diefstal bij de politie. Het fenomeen fietsendiefstal is daarmee ruim drie keer zo groot als in de statistieken. In tegenstelling tot andere Brusselse gemeenten vinden fietsdiefstallen in Ukkel (69%) voornamelijk plaats in privéruimtes: gemeenschappelijke gebouwen, garages, kelders, tuinen. De gemeente verschaft haar inwoners een bonus voor de aanschaf van een elektrische fiets, maar moet ook aangeven wat te doen om diefstal te voorkomen", klinkt het.

Voor Van Offelen en Weytsman vormt deze een plaag voor fietsers. "Het Gewest promoot het fietsen (vooral via de nieuwe fietspaden), en dat is maar goed ook. Maar diefstal vormt hier een rem. Wie gaat er 2.500 euro uitgeven aan een elektrische fiets als er weinig plaatsen zijn om ze te beschermen en de strijd tegen diefstal onvoldoende is? De toename van fietsendiefstallen, en de lage kans om ze te vinden, wordt beschouwd als de tweede hindernis voor het fietsen, na onveiligheid op de weg."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?