Acht vragen over de nieuwe regels voor elektrische steps

© Saskia Vanderstichele
| Binnenkort zullen steps niet overal meer geparkeerd mogen worden.

Er komen nieuwe regels voor het gebruik van onder andere e-steps, monowheels, hoverboards en segways. Die zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen. Wat is er precies beslist? Kan ik mijn step nog overal parkeren? En kunnen jongeren onder de 16 nog een elektrische step kopen?

1. Wat wordt binnenkort verboden?

  • Jongeren onder de 16 jaar mogen niet rijden met e-steps, monowheels, hoverboards en segways.
  • Met deze vervoersmiddelen mag er niet op het voetpad gereden worden.
  • Er mag niet met twee op een e-step worden gereden.
  • Het parkeren van steps wordt voortaan gereguleerd.

2. Kan ik hier een boete voor krijgen?

Ja, je krijgt een boete van 58 euro wanneer je met een step of dergelijke op het voetpad rijdt, wanneer je met twee op een step rijdt of wanneer iemand jonger dan 16 een step of dergelijke gebruikt. Voor het foutparkeren van een elektrische step kan je een boete van 116 euro krijgen.

3. Waarom komt deze nieuwe regelgeving er?

Er gebeuren te veel ongevallen met steps, legt Litte Frooninckx uit, woordvoerster van federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo). Vorig jaar ging het om 400 gewonden in Brussel, dat is 10 procent van het totale aantal verkeersgewonden in de hoofdstad. Daarvan waren 38 gewonden minderjarig, blijkt uit cijfers van Vias.

Daarnaast werd ingeschat dat jongeren onder de 16 druk verkeer minder goed kunnen inschatten, aldus Frooninckx nog. Bovendien is het de bedoeling om overal eenzelfde kader te creëren zodat niet elk gewest verschillende regels heeft en het moeilijk wordt om de regelgeving te volgen.

4. Mogen elektrische steps nog verkocht worden aan jongeren onder de 16?

Ja, want het is voor hen niet overal verboden. Zo mogen jongeren hun toestellen wel nog gebruiken in speelsituaties, zoals op de zeedijk.

Specifiek in Brussel gaat het dan om speelstraten. Dat zijn straten die op bepaalde tijdstippen volledig of gedeeltelijk worden afgesloten en waar op dat moment gemotoriseerd verkeer verboden is. Spelende kinderen en voetgangers hebben in de speelstraat voorrang op alle weggebruikers.

5. Vanaf wanneer gaat de nieuwe regelgeving in?

Er is nog geen precieze timing, maar ten laatste tegen de zomer moet de nieuwe regelgeving rond zijn, zegt Frooninckx.

6. Waar mag ik met mijn elektrische step wel of niet komen?

Binnenkort is het verboden om met steps en dergelijke op het voetpad te rijden. Dat is momenteel nog toegelaten, zij het stapvoets. Maar dat werd niet goed nagevolgd, zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels Mobiliteitsminister Elke van den Brandt (Groen).

Ook in voetgangerszones wordt het gebruik van steps en dergelijke gereguleerd. Op die plaatsen zal binnenkort een bord aangeven of de e-steps er – stapvoets – toegelaten zijn.

Of we binnenkort nog mogen steppen in de Brusselse voetgangerszones, zoals rond de Grote Markt en op de Anspachlaan, is nog niet vastgelegd. “Dat wordt in de komende maanden duidelijk,” zegt Desmet.

Ten slotte mag je een deelstep niet meer zomaar overal parkeren.

7. Waar mag ik mijn elektrische step parkeren?

De nieuwe regels voorzien dat parkeerzones aangeduid moeten worden met een bord of een markering op de grond. Dan is het aan de gewesten en de gemeentes om dit te bepalen, zegt Frooninckx. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van een drop-offzone.

Brussel Mobiliteit had eerder al verboden om je step te parkeren op plaatsen zoals winkelstraten, het historisch stadscentrum en parken. Maar het Brussels parlement werkte intussen ook aan een uitbreiding van die ordonnantie, om geparkeerde steps alleen nog toe te laten in daarvoor voorziene zones.

Volgens Frooninckx zijn de nieuwe federale regelgeving en de Brusselse ordonnantie complementair. De Brusselse ordonnantie beperkt zich namelijk tot operatoren die een boete kunnen krijgen indien ze zich er niet aan houden. De federale wet voorziet dat ook gebruikers gesanctioneerd kunnen worden.

8. Zullen e-step-exploitanten de leeftijd van gebruikers controleren?

Het is mogelijk dat deelsteps een leeftijdslegitimatie zullen vragen bij het aankopen van een abonnement, zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt. “Maar dat staat nog niet vast, daar wordt nog over nagedacht.”

Voorlopig lijken populaire deelstepexploitanten Dott en Bird nog geen plannen te hebben om een dergelijk systeem in te voeren. Beide zeggen wel samen te werken met de autoriteiten om ervoor te zorgen dat de steps voldoen aan de nieuwe regels.

Communicatiemanager Rob Haycocks van Dott meldt dat een legitimatiesysteem wel al bestaat in Londen. Daar werd met de stad overeengekomen dat gebruikers hun rijbewijs moeten tonen alvorens ze gebruik kunnen maken van een Dott-deelstep.

In principe zijn beide steps volgens de algemene voorwaarden reeds verboden voor minderjarigen, maar in de praktijk houdt niet iedereen zich aan die regel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?