Actiegroep wil nieuwe tramlijn doortrekken tot Vilvoorde

© PhotoNews
| Winkelcentrum Docks Bruxsel is een van de haltes op de toekomstige nieuwe tramlijn richting Neder-over-Heembeek.

Een actiegroep heeft het plan op tafel gelegd om het nieuwe tramtracé tussen Brussel en Neder-over-Heembeek door te trekken tot Vilvoorde. Dat kan volgens hen heel wat nieuwe klanten aantrekken. Maar de haalbaarheid daarvan wordt wel in twijfel getrokken.

In Neder-over-Heembeek werd afgelopen weekend het nieuwe tramtracé voorgesteld dat het centrum van de deelgemeente op termijn moet verbinden met het Brusselse stadscentrum. Voor actiegroep Openbaar Vervoer Nu kan er veel meer uit het project gehaald worden.

Momenteel wordt de start- en stopplaats van de tramlijn voorzien aan het Militair Hospitaal. “Maar als we het traject één kilometer langer maken, zouden er duizenden potentiële extra reizigers zijn”, zegt Ruben Van Miegroet van het actiecomité aan de krant Het Nieuwsblad.

De Actiegroep wil de nieuwe tramlijn van Neder-over-Heembeek doortrekken tot Vilvoorde. “Eén kilometer langer zou voor duizenden extra reizigers zorgen." Hij zou de lijn graag doorgetrokken zien tot aan de gebouwen van Medialaan, waar onder meer VTM gevestigd is. Daarbij zou de tram de Tyraslaan en nadien de Medialaan aandoen tot het kruispunt met de Beneluxlaan. “Zo ontsluit het traject het bedrijventerrein aan de Medialaan en de woonwijk in de buurt.”

Park & Ride buiten de LEZ

Van Miegroet opteert in het voorgestelde plan ook voor een Park&Ride-zone aan de ring. Daar zouden pendelaars hun wagen kunnen parkeren en de tram of bus richting Brussel nemen. “Een gemakkelijke en comfortabele manier van pendelen, zeker met de werken aan de ring in het achterhoofd. De Park&Ride zou net buiten de LEZ-zone liggen, zodat iedereen er zijn auto zou kunnen achterlaten. Het zou echt te gek voor woorden zijn om de tramlijn niet te verleggen.”

De actiegroep stuurde het voorstel door naar de kabinetten van de Brusselse en Vlaamse ministers van Mobiliteit. “We zijn op zich niet tegen het project”, zegt Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Maar de vraag is of het ook technisch haalbaar is, want de ingreep vergt zware infrastructurele werkzaamheden. Een mogelijk voorstel is om de tram dezelfde weg te laten afleggen als de ringtrambus die binnenkort in Vilvoorde zal rondrijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?