Ontevreden taxigebruikers kunnen bij Brussel Mobiliteit een klacht neerleggen. In 2017 kwamen zo 465 klachten binnen, een verhoging van 11 procent in vergelijking met jaar daarvoor. Gevaarlijk rijden, onbeleefdheid en/of verbale agressie zijn de vaakst voorkomende klachten.

Onbeleefdheid en verbale agressie worden in de statistieken samen gerekend. Het gaat om 102 klachten, een derde meer dan vorig jaar, maar nog altijd een stuk minder dan de 150 klachten die werden neergelegd voor gevaarlijk rijden. De top drie wordt vervolledigd door foutieve tarieven, goed voor 72 klachten in 2017.

Het weigeren van een rit, vorig jaar nog goed voor 33 klachten, kwam in 2017 maar 18 keer voor, een keer meer dan fysieke agressie, goed voor 17 klachten.

Het ontbreken van de mogelijkheid om te betalen met de kaart, nochtans een verplichting sinds 1 januari 2016, duikt 13 keer op in de statistieken, schrijft La Capitale.

Het aantal klachten nam in 2016 al met 25 procent toe, en gehoorzaamde daarmee een jarenlange trend. In 2017 zet die stijging zich dus nog voort.

Toch gaat het al bij al om zeer kleine aantallen, als je het vergelijkt met het enorm aantal ritten die taxi's in Brussel afleggen. Maar het indienen van een klacht is belangrijk, zo zeggen de overheden, omdat ze kunnen leiden tot een verbeterde service.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Samenleving, Taxisector, Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni