Autosalon: 'Mythical Mass'-fietsers voeren actie tegen autopromotie

© Dominik Scholz via Twitter

Honderden Brusselse fietsers zijn zaterdagvoormiddag vanuit het Brusselse centrum met de fiets naar het autosalon getrokken op Brussels Expo. Met hun actie 'Mythical Mass' willen ze ijveren voor een verbod op alle reclame voor wagens: "De stad is niet uw playground".

"We willen de politiek vragen om de reclame voor wagens te reguleren, of zelfs verbieden, want er is enorm veel promotie voor de auto. Net nu we oplossingen willen vinden voor de huidige mobiliteits- en gezondheidsproblemen", zegt Aurélie Willems, secretaris-generaal van Gracq (Groupe de Recherche et d'Action des Cyclistes Quotidiens). "We willen de alternatieven promoten, maar tegelijk blijven we miljoenen pompen in het promoten van de wagen", hekelt ze.

De actievoerders willen naar eigen zeggen het verschil tussen de "mythe" en de "trieste realiteit" van de wagen aankaarten. "Het autosalon is verantwoordelijk voor ongeveer één derde van alle verkochte auto's in België. We worden bestookt met reclame voor veiligere en gezondere auto's, maar in realiteit worden er vooral SUV's verkocht," zegt Thomas Schoenmakers van Pro Velo aan BRUZZ.

Regulering

"De stad is uw playground, de stad is van u, het is maar een greep uit de slogans voor dit soort wagens. Maar de stad behoort de automobilisten niet toe, fietsers, wandelaars en eender wie hebben ook recht op de openbare ruimte." De actie was volgens Schoenmakers een groot succes, ongeveer 600 fietsers zijn tot aan de Heizel gefietst. "Op een paar platte banden na zijn er geen incidenten voorgevallen".

Ook organisaties als stadsbeweging BRAL, Critical Mass, Extinction Rebellion, Bruxsel'Air en Rise for Climate willen dat de overheid de promotie van de wagen, vooral de reclame ervoor, reguleert. In het beste geval volgt een reclameverbod, klinkt het, dat indien nodig in verschillende stappen ingevoerd wordt. Zo zou gestart kunnen worden met een verbod op reclame voor wagens met een te vervuilende verbrandingsmotor of voor wagens die te zwaar of te krachtig zijn, zoals SUV's.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?