Autosalon over actievoerders Extinction Rebellion: 'We willen geen paniek'

© PhotoNews
| Het Autosalon in 2018.

Op 18 januari zullen verschillende actiegroepen van Extinction Rebellion aanwezig zijn op het autosalon onder de naam 'Het Leugensalon'. De burgerlijke ongehoorzaamheid moet geweldloos verlopen, maar het autosalon vreest toch voor paniek. "En dat is erg gevaarlijk, in zo'n grote massa", reageert het autosalon.

De milieubeweging Extinction Rebellion roept op hun Facebookpagina op tot "een zwerm kleine, verstorende acties, waardoor de beveiliging alle kanten op loopt en niet in staat is om alles onder controle te houden." Daarmee worden geweldloze acties bedoeld, maar toch maakt het autosalon zich zorgen om mogelijke ongevallen.

"Op die manier kan paniek ontstaan", vindt Kaesemans. "En dat is uiterst gevaarlijk in zo'n grote massa, zoiets wil niemand. Ik hoef je niet te herinneren aan het Heizeldrama, dat gebeurde op nog geen 500 meter van waar het autosalon plaatsvindt."

leugensalon
De Facebook-oproep van Extinction Rebellion

Het is niet de eerste, en het zal ook niet de laatste keer zijn dat het autosalon wordt bezocht door enthousiaste manifestanten die het salon gebruiken als platform voor hun groene boodschap. "We hebben de Greenpeacen van deze wereld allemaal al gezien", zegt Kaesemans. "En we hebben hen altijd een platform gegund - dat vind ik logisch. We zetten ze nooit mani militari buiten en laten hen vreedzaam begaan."

Maar Kaesemans wil de boodschap van de manifestanten nuanceren. "De autosector in Europa heeft maar liefst 145 miljard euro vrijgemaakt om elektrisch rijden waar te maken - de sector is een onmisbare schakel in de energietransitie. Niet alle manifestanten hebben een louter groene boodschap. Sommigen recupereren de milieubeweging om hun boodschap tegen het 'wilde kapitalisme' te verspreiden."

Van uitlaat tot aflaat

Sébastien Hendrickx van Extinction Rebellion duidt de acties.

"Het thema van het autosalon dit jaar is 'soft mobility' - groene mobiliteit dus, maar we geloven niet dat de automobielsector op dit moment een antwoord biedt op de milieuproblematiek. Dit autosalon gaat over de meerverkoop van individuele auto's, het is een sector die zich zogezegd ecologisch voordoet maar dat helemaal niet is. Ook elektrische wagens moeten massaal worden geproduceerd, en de elektriciteit die ze nodig hebben komt ergens vandaan. Bovendien is de individuele elektrische wagen als klimaatoplossing niet sociaal rechtvaardig: de minder gegoede burger kan niet zomaar overschakelen."

"Deze auto's worden verkocht als 'zero emission' maar zijn uiteraard niet uitstootvrij. Het lijkt wel alsof je daarmee je schulden afkoopt. Van onze kant kan je erop aan dat de acties geweldloos zullen zijn, maar we hebben met onze Royal Rebellion-actie in oktober gezien dat de autoriteiten zelf niet altijd geweldloos reageren. We staan nochtans al maanden in contact met de politie en sinds kort ook met het autosalon zelf, we zijn uiterst transparant over alles en dat is de kern van onze strategie."

'Onverantwoordelijke idioten'

Extinction Rebellion organiseert zich in kleine actiegroepen en stuurde een 'menukaart' uit met mogelijke acties. Die gaan van een 'glue on' - jezelf vastkleven met behulp van sterke lijm aan wagens - en het gieten van fake bloed over de toonzaalmodellen, tot onaangekondigde speeches en flyers uitgedeeld door deelnemers die wat laagdrempeligere acties verkiezen.

"We kiezen voor geweldloze, burgerlijke ongehoorzaamheid. Onze beste bescherming tegen politiegeweld zijn de andere bezoekers", geeft Hendrickx nog mee.

"Wij blijven een privé-organisatie georganiseerd in een privé-ruimte. Als ze alle aanwezigen willen brandmerken als onverantwoordelijke idioten, dan kunnen ze ook een reactie verwachten. Zelf kunnen we niet veel doen, behalve hen oproepen tot het vermijden van paniek", besluit Kaesemans zijn relaas.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?