Autovrije kaaien aan het kanaal botsen op verzet van Molenbeek

TDN
© BRUZZ
15/04/2020
Updated: 15/04/2020 16.23u
Ook in:
en nl

Om de Molenbekenaar en de Brusselse fietser meer ademruimte te geven, had het Brussels Gewest een plan klaar om de Molenbeekse straten langs het kanaal tijdens de coronamaatregelen autovrij te maken. Maar de gemeente stelt op advies van de politie zijn veto. Viroloog Marc Van Ranst betreurt dat. "Je moet mensen een uitweg bieden."

Door werken aan het fietspad op de Koolmijnenkaai kunnen fietsers momenteel niet veilig langs het kanaal fietsen. Vooral in de richting van Sainctelette vormt dat een probleem. Bij gebrek aan aannemers tijdens de coronacrisis ligt de werf er voor onbepaalde tijd stil. Dat is vervelend, zeker nu er meer fietsers dan ooit zijn. Sowieso behoort het fietspad tot de drukste van het Gewest.

Om de fietsers toch een veilige passage te kunnen bieden, stelde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) voor om de Koolmijnenkaai en de Henegouwenkaai tussen Sainctelette en Ninoofsepoort tijdelijk autovrij te maken. Dat zou ook extra ruimte bieden aan de buurtbewoners in de dichtbevolkte woonzone om er te wandelen langs het kanaal. Automobilisten kunnen de drie rijvakken aan de andere kant van het kanaal op het grondgebied van Brussel-Stad nog gebruiken.

Met alle respect voor meneer Van Ranst, maar ik denk niet dat hij de Molenbeekse budgetten of die van de politie kent.

Catherine Moureaux (PS)

Catherine Moureaux (PS), burgemeester van Sint-Jans-Molenbeek

Maar het voorstel van de minister stuitte op een njet van de gemeente. Volgens burgemeester Catherine Moureaux (PS) en de korpschef van politiezone West zou zo'n autovrije zone een ongewenst aanzuigeffect creëren. Met extra werklast voor een onderbemand politiekorps tot gevolg.

"We hebben te weinig manschappen om te controleren of de social distancing-regels gerespecteerd worden in zo'n nieuwe wandel- of fietszone", licht politiewoordvoerster Caroline Vervaet toe. Gemeente en politie verwijzen onder meer naar het nieuwe park aan de Ninoofsepoort, waar de voorbije dagen regelmatig groepjesvorming ontstond.

Sinds enkele dagen patrouilleren daar in de namiddagen gemeenschapswachten, zegt Moureaux aan onze redactie. "Het probleem is daar opgelost. Maar de zone tussen Sainctelette en Ninoofsepoort is te uitgestrekt. Daarvoor heb ik meer politieagenten of budget nodig. Helaas is een verhoging van beide onmogelijk in de huidige omstandigheden."

20200410_NINOOFSEPOORT_PARK_CORONAVIRUS

| De politie had al moeite om de samenscholingen aan de Ninoofsepoort een halt toe te roepen (foto van 10 april)

Viroloog Marc Van Ranst hoopt dat burgemeester Moureaux nog zal bijdraaien. "Ik zie in zo'n autoluwe straat veel meer potentieel om goed te doen, dan de kleine problemen die de gemeente daar ziet", zegt de expert aan BRUZZ. "Je moet mensen een uitweg bieden en ruimte geven waar ze het gevoel hebben welkom te zijn. Een straat waarop auto's rijden, geeft gevaarlijke situaties. Daar waar het kan, moet je het autoverkeer terugdringen. We moeten de stad terugwinnen voor de burgers."

Dat er te weinig politieagenten zijn om toe te zien op de regels vindt Van Ranst ook geen sterk argument. "Men kan wel een enorme politiemacht op de been zetten om een voetbalmatch in goede banen te leiden", reageert de viroloog laconiek. "Bovendien is er een bijzonder grote discipline bij de bevolking. De overgrote meerderheid houdt zich voorbeeldig aan de maatregelen."

Crisissen veranderen de maatschappij altijd een beetje. Telewerken en autovrije straten worden 'het nieuwe normaal'.

Professor Marc Van Ranst (KU Leuven)

1 maart 2020: de federale regering buigt zich over maatregelen tegen het coronavirus. Viroloog Marc Van Ranst geeft uitleg in het Internationaal Perscentrum

Van Ranst gelooft ook dat er na de coronacrisis minder plaats voor koning auto zal zijn. "Crisissen veranderen de maatschappij altijd wel een beetje. Nu werkgevers en ceo's beseffen dat het perfect mogelijk is om vanop afstand te werken, realiseren we ons dat het ook kan met minder auto's op straat", aldus Van Ranst. "Ik denk dat telewerken een blijver zal zijn en in zo'n realiteit moeten autovrije straten deel worden van 'het nieuwe normaal'."

Putje vullen

De Koolmijnen- en Henegouwenkaai zijn gewestwegen, maar minister Van den Brandt wil haar plan niet zomaar doorduwen. "Dat is niet onze stijl", aldus haar woordvoerder. "We hebben die toestemming nodig. We zitten in een crisis, dan ga je het advies van de politie niet naast je neerleggen."

Intussen vraagt Molenbeeks schepen voor Openbare Werken Jef Van Damme (SP.A) om het fietspad aan de Koolmijnenkaai opnieuw gebruiksklaar te maken. "Daar ligt een put. Als we die gewoon dichten, kunnen fietsers er opnieuw veilig langs."

Het kabinet van Van den Brandt laat weten dat er momenteel geen aannemers zijn. "Zodra die opnieuw aan de slag gaan, wordt de werf afgewerkt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Mobiliteit, Catherine Moureaux, Koolmijnenkaai, Henegouwenkaai, Marc Van Ranst, Elke Van den Brandt, autovrije kaaien, Saincteletteplein, Ninoofsepoort, Caroline Vervaet, Jef Van Damme

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni