In beeld: de tram die Brussels Airport met Brussel zal verbinden

Viaduct RO Luchthaventram
© Tractebel Ney & Partners BBS
| De luchthaventram op het viaduct RO.
© Tractebel Ney & Partners BBS
| De luchthaventram op het viaduct RO.

De Luchthaventram is een verlenging van de bestaande tramlijn 62 van de MIVB, vanaf de NAVO in Brussel tot aan Brussels Airport in Zaventem. Met de nieuwe lijn zal een ritje van Brussel-Noord tot Zaventem zo'n 30 minuten duren voor het traject van 12 kilometer.

De tramlijn verbindt zo de gemeenten Schaarbeek en Evere, de bedrijvenzones in Evere en Diegem, Zaventem en de internationale luchthaven Brussels Airport.

De tram heeft een potentieel van zo'n 10.000 reizigers per dag, aldus de Werkvennootschap, die het project coördineert.

f92626c0-220927pdkaart-luchthaventramfr.jpg
© De Werkvennootschap

Voortgang

De vergunning voor het stuk van het traject dat over Brussels grondgebied loopt, werd in juni al verleend. Vorige week werd ook de rest van het traject, dat door Vlaanderen loopt, vergund. Nu dat in orde is, kan de aanbestedingsprocedure om een aannemer te zoeken van start gaan.

Initieel zouden de werken begin 2024 van start gaan, intussen is die timing verplaatst naar eind 2025 of begin 2026. De werken zullen naar schatting vier jaar duren. De nieuwe tram zal dus tegen 2029 à 2030 klaar zijn, meldt de Werkvennootschap.

Week van de mobiliteit

In het mobiliteitsdebat gaat de discussie vandaag vooral over het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. Hoe overstijgen we dat en werken we aan de mobiliteit van de toekomst?
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?