20191106 Lege Doos Parkeren BRUZZ ACTUA 1683

| Het stadsbestuur wil langparkeerders via de tarieven naar de ondergrondse garages leiden.

Bovengronds parkeren wordt duurder in de Vijfhoek

Kris Hendrickx, TDN
© BRUZZ
20/12/2021
Updated: 20/12/2021 10.35u

De Stad Brussel neemt deze maandag een nieuw parkeerreglement aan. Bovengronds parkeren in de Vijfhoek wordt duurder. Aangepaste tarieven moeten langparkeerders bovendien naar de ondergrondse parkings brengen. “Zo komt bovengronds ruimte vrij om de stad aantrekkelijker te maken,” zegt mobiliteitsschepen Bart Dhondt. Burgemeester Philippe Close wil dat zijn stad ‘een goede leerling’ is in de gewestklas.

Wie vandaag in hartje Brussel parkeert, betaalt daar het eerste uur welgeteld één euro voor. Dat is een habbekrats vergeleken met andere hoofdsteden (7,5 euro in Amsterdam-centrum of 4 euro in Parijs bijvoorbeeld) en zelfs binnen België is het weinig. In Gent bedraagt het duurste tarief 2,5 euro voor het eerste uur, in Brugge 1,8 euro en in Antwerpen 1,6 euro, om maar enkele steden te noemen.

Van 6 naar 11 euro voor 4 uur

Vanaf 2 mei verandert dat. De Vijfhoek, die vandaag een groene zone is, wordt dan een grijze zone en de Stad past vanaf dan ook de parkeertarieven toe die het Gewest suggereert. Het eerste uur parkeren zal dan 2 euro kosten en voor elk bijkomend uur komt er nog eens 3 euro bij. Vier uur parkeren zal dan bijvoorbeeld 11 euro kosten (tegenover 6 euro vandaag). Langer dan 4,5 uur parkeren kan niet meer. “In dat geval wordt het een retributie van 25 euro,” legt schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) uit. “We kopen nog bijkomende scancars en die zullen zo actief zijn, dat je aan die boete niet zult ontsnappen.”

parkeerkaarten.jpg

Links de oude situatie, rechts de nieuwe vanaf 2 mei. De Vijfhoek wordt een grijze zone. Laken, het Ter Kamerenbos en de wijk van de squares een groene. En Neder-Over-Heembeek en Haren een blauwe zone (gratis met parkeerschijf).

De aanpassingen passen in het nieuwe parkeerreglement van de Stad Brussel. Dat heeft verschillende doelen: de duurdere tarieven moeten Brusselaars en andere bezoekers om te beginnen aanzetten om meer na te denken over hun verplaatsingsmethode en om zo sneller voor het openbaar vervoer of de fiets te kiezen.

Goedkoper ondergronds

Wie wél met de auto komt en langer wil parkeren wordt met het nieuwe systeem ook aangemoedigd om zijn wagen in een ondergrondse parking te stallen. Het dagtarief in zo’n parking ligt binnen de Vijfhoek op 22 euro, terwijl pakweg 7 uur op de openbare weg een rekening van 37,50 euro oplevert (als de scancar ook echt langskomt). In die ondergrondse parkings staan vandaag veel plaatsen leeg.

“Het nieuwe reglement moet zo bovengronds meer ruimte vrijmaken, die we kunnen gebruiken om de stad aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers,” zegt Dhondt, die het plan samen met burgemeester Philippe Close (PS) en schepen van Handel Fabian Maingain (Défi) voorstelde. “De beweging naar andere vervoersmodi en de ondergrond maakt het ook mogelijk om parkeerplaatsen te schrappen. Dat doen we nu al bijna overal waar er werken zijn. Denk aan de Antwerpsepoort, de Marguerite Durassquare, de Nieuwe Graanmarkt en zelfs de Stalingradlaan.”

"De beweging naar de ondergrond laat toe parkeerplaatsen te schrappen. Dat doen we bijna overal waar er werken zijn"

Bart Dhondt (Groen)

1773 Bart Dhondt 1

Het nieuwe parkeerreglement beperkt zich niet tot de Vijfhoek. Laken, dat totnogtoe een lappendeken was van verschillende soorten zones, wordt voortaan een groene zone, op het gebied Heizel-Verregat na (dat grijs wordt) en het Bockstaelplein na (voortaan een rode zone). Ook de buurt van de Squares (vandaag een blauwe zone met parkeerkaart) wordt groen, net als het Ter Kamerenbos (voordien gewoon gratis). In een groene zone zal het eerste uur 1 euro kosten het tweede 2 euro en stijgt de prijs daarna met 1,5 euro per uur. Bewoners van Ukkel zullen hun wagen voortaan dus niet meer gratis kwijt kunnen in het bos.

"We hadden natuurlijk graag onze input gegeven. Een echt overleg is er over dit parkeerplan niet geweest", reageert Ukkels schepen van Mobiliteit Thibaud Wyngaard (Ecolo) bij BRUZZ. "Maar de Stad is volledig bevoegd om dit soort beslissingen te nemen op haar grondgebied. En een enorme stijlbreuk is het ook niet. De meeste Ukkelse straten rondom het Ter Kamerenbos behoren al tot de groene parkeerzone."

Neder-Over-Heembeek en Haren blauw

Neder-Over-Heembeek en Haren, waar voordien geen parkeerreglement was en parkeren dus gewoon gratis was, worden een blauwe zone. Dat houdt in dat bezoekers er 2 uur gratis kunnen parkeren, mits ze een parkeerkaart gebruiken. “De parkeerdruk was in Neder-Over-Heembeek bijvoorbeeld erg hoog, op die manier maken we het makkelijker voor de bewoners,” zegt burgemeester Close. “In het algemeen passen we gewoon ook de tarieven toe die het Gewest vandaag al aanraadt. We zijn graag goede leerlingen.”

"We zijn graag de goede leerling van het gewest"

Philippe Close (PS)

Philippe Close (PS), burgemeester van Brussel-Stad

Over het hele grondgebied van de Stad wordt het gereglementeerd parkeren bovendien uitgebreid tot 21 uur ’s avonds. “We doen daarmee wat een reeks andere gemeenten nu al doet,” aldus Dhondt.

Voor bewoners verandert er niet zo veel. De eerste bewonerskaart per gezin blijft met 10 euro per jaar quasi gratis. De prijs voor een tweede kaart gaat van 50 naar 110 euro. Houders van een bewonerskaart kunnen daarmee het hele jaar gratis parkeren in hun buurt. De derde bewonerskaart per gezin verdwijnt wel.

Contrast met gebakkelei op gewestniveau

Het nieuwe parkeerreglement van de Stad komt er op een moment dat PS en Groen/Ecolo op gewestniveau stevig bakkeleien over het toekomstige parkeerbeleid. Algemeen wordt aangenomen dat gewestelijk PS-voorzitter Ahmed Laaouej de gewestelijke plannen aanvalt om de PS meer te profileren tegenover de PTB, die stormloopt tegen een mobiliteitsbeleid dat in de geldbeugel tast. Hij gaat daarmee soms in tegen afspraken die in de regering al zijn gemaakt.

Op het niveau van de Stad lijkt alles ondertussen peis en vree op mobiliteitsvlak. Getuige daarvan de gezamenlijke voorstelling van het nieuwe parkeerbeleid door de groene mobiliteitsschepen en de rode burgemeester.

Voor een goed begrip: de tariefverhogingen die de Stad nu voorstelt respecteren de huidige gewestelijke normen, ze zijn nog niet zo hoog als de bedragen die vorige week op de regeringstafel lagen. In dat ontwerp zou de prijs van een eerste parkeerkaart bijvoorbeeld stijgen van 10 tot 60 euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, betalend parkeren, parkeerbeleid, Bart Dhondt, Philippe Close

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni