ondergronds 2 BRUZZ 1535

| De ruwbouw van een nooit afgewerkt tramstation onder de Fonsnylaan

Brussel herbergt 15.000 m² aan ongebruikte metroruimtes

Kris Hendrickx
11/11/2020

Op het MIVB-net bevinden zich in totaal 15.800 vierkante meter ongebruikte ondergrondse ruimtes. Vaak gaat het om infrastructuur die is aangelegd om een uitbreiding van het net te vereenvoudigen.

Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) in de commissie Mobiliteit.

Bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) legde er uit dat de ruimtes meestal aangelegd zijn om een eventuele uitbreiding van het net mogelijk te maken. Vaak gaat het daarbij om tunnelaansluitingen. Zonder die aansluiting zou uitbreiden technisch veel complexer zijn. Het verkeer op de bestaande lijnen zou dan ook moeten onderbroken worden bij zo'n uitbreiding. "Eigenlijk waren de bedenkers van het net al erg bezig met de toekomst," zegt ook Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit, dat de metrostations beheert.

De enige ruimte waar momenteel plannen voor zijn is die aan Thieffry, legde Van den Brandt uit. Het ongebruikte gedeelte wordt daar omgevormd tot een nieuwe ingang die aansluit op een bouwproject met kantoren en woningen. Er worden meteen ook nieuwe technische lokalen voor het station gecreëerd en een winkelruimte.

Spookstations

De omvangrijkste ruimtes zijn vaak spookstations. Zo bevindt het grootste ongebruikte volume zich aan Sainctelette, dat goed is voor bijna 5.000 vierkante meter. Op die plek ligt de ruwbouw van een nooit gebouwd metrostation tussen Ribaucourt en IJzer. Wie goed kijkt kan vandaag nog steeds de onverlichte perrons ontwaren tussen de stations. Het station kwam er uiteindelijk niet omdat het te dicht zou liggen bij de twee eerder genoemde haltes.

Met 3.200 vierkante meter neemt ook het station Louiza een groot deel van de ongebruikte ruimtes voor haar rekening. Op die plek ligt een ruimte die een ondergrondse passage van de tram moest mogelijk maken, in plaats van de huidige halte op de begane grond. Het tunnelcomplex liep verder tot onder het Poelaertplein en wordt deels gebruikt door de parking onder dat plein.

De derde grootste ruimte is die aan het Zuidstation, met 2.500 vierkante meter. Aan de kant van de Fonsnylaan ligt daar net zoals bij Louiza een ruimte voor een ondergrondse passage van de tram (die vandaag bovengronds door de overdekte straat rijdt).

De ruimte aan Herrmann-Debroux is dan weer het begin van een verlenging van de lijn, die er (nog) niet kwam.

De volledige lijst van ongebruikte metroruimtes:

  • Zuid-Fonsny : 2500 m2
  • Tussen Zwarte Vijvers en Ossegem : 480 m2
  • Louiza : 3200 m2
  • Sint-Guido : 286 m2
  • Koning Boudewijn : 420 m2
  • Herrmann Debroux : 1840 m2
  • Hallepoort : 970 m2
  • Tussen Kraainem et Stokkel : 700 m2
  • Sainctelette : 4898 m2
  • Petillon : 780 m2
  • Boileau : 950 m2
  • Thieffry : 798 m2
  • IJzer : 1000 m2

Wie meer wil weten over ongebruikte ondergrondse ruimte op het openbaar vervoersnet kan ook deze reportage uit 2016 nog eens nalezen. De bestemming voor de ruimte onder de Fonsnylaan is ondertussen wel veranderd. Toen wilde men de tram daar nog ondergronds brengen. In de huidige plannen blijft de ruimte ongebruikt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, ondergrondse ruimtes, Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni