Stefaniatunnel gesloten

| Twee jaar na het tunnel-debacle is Brussel Mobiliteit nog lang niet uitgerust om de mobiliteitsuitdagingen aan te gaan.

Brussel Mobiliteit nog steeds onderbemand

Steven Van Garsse
© BRUZZ
07/03/2018

Twee jaar na het tunnel-debacle is Brussel Mobiliteit nog lang niet uitgerust om de mobiliteitsuitdagingen aan te gaan. Aanwervingen komen er maar mondjesmaat en de nieuwe structuur staat nog niet op poten. De sfeer binnen de administratie is barslecht.

In de lente van 2016 regende het brokstukken in de Brusselse tunnels. Het audit­rapport van Ernst and Young van een jaar later was bikkelhard.

“Nog nooit hebben we een administratie gezien die zo onderbemand is als Brussel Mobiliteit,” klonk het bij één van de rapporteurs. Er moesten, zo stelde het rapport, in februari met onmiddellijke ingang dertig ambtenaren aangeworven worden, en nog eens zeventig binnen de achttien maanden. In totaal moest de administratie met maar liefst twintig procent groeien om haar taken naar behoren te kunnen uitvoeren.

Hoe staat het vandaag? De Brusselse regering heeft vrij snel een nieuwe directiestructuur opgericht volgens het principe Design, Build, Maintain, Operate. Er zijn twee nieuwe directeurs aangeworven. Een kon intern worden gerekruteerd. Voor Maintain (de directie onder meer verantwoordelijk voor de tunnels) is geen kandidaat gevonden.

Er zijn zeventien voltijdsen in dienst genomen, amper de helft van de dertig die er met onmiddellijke ingang moesten komen

De aanwerving van technische profielen en ingenieurs liep minder vlot. Er zijn zeventien voltijdsen in dienst genomen, amper de helft van de dertig die er met onmiddellijke ingang moesten komen. Dat komt deels omdat er voor acht vacatures geen geschikte kandidaten gevonden zijn. “Er worden nieuwe vacatures gelanceerd,” zo klinkt het op het kabinet van bevoegd minister Pascal Smet (SP.A).

Dat cijfer ligt ver van de honderd die over zes maanden zouden moeten zijn aangeworven. Smet legt nog voor de paasvakantie een ‘personeelsplan 2018’ voor aan de Brusselse regering, zodat de rest de komende jaren kan worden aangeworven. Een en ander heeft ook met budgettaire mogelijkheden te maken.

Intussen klinken zowel van buitenaf, als van binnenuit verontrustende stemmen over de werking van Brussel Mobiliteit. De sfeer zou barslecht zijn en de dienstverlening ondermaats. Sommigen wijzen richting algemeen directeur Jean-Paul Gailly. Hij heeft een PS-etiket, maar zou ook met de PS niet meer op dezelfde lijn zitten. Met minister Smet ligt hij op ramkoers.

Gailly gaat in principe in november met pensioen. “Hopelijk kan er dan echt werk worden gemaakt van een slagkrachtige mobiliteitsadminstratie,” zo klinkt het bij een regeringsbron.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, tunnels, Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni