WEEK COOVI BRUZZ ACTUA 1601

| De nieuwe overstapparking Coovi lost voor 0,7 procent van de pendelaars een probleem op.

'Brussel neemt zijn verantwoordelijkheid op voor wat Vlaanderen en Wallonië niet oplossen'

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
31/01/2018

De eerste steen van Park&Ride-Coovi/Ceria, een betaalparkeertoren in Anderlecht naast de Ring voor 1.350 auto’s, is gelegd. Met de investering van 14 miljoen euro hoopt het Brussels Gewest vanaf 2019 een deel van het pendelverkeer naar Brussel te bufferen.

Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) en Anderlechts burgemeester Eric Tomas (PS) legden maandag symbolisch de eerste steen van de Park&Ride-toren aan metrohalte Coovi aan de Bergensesteenweg in Anderlecht.

Op die plek bevond zich al een slagboombeveiligde overstapparking voor 220 geregistreerde gebruikers, die tot 2016 nog gratis en vrij toegankelijk was. In de plaats daarvan komt de eerste overdekte parkeertoren van vijf verdiepingen voor intermobiel gebruik, dat moet aanzetten om auto en openbaar vervoer te combineren. Een en ander past in het overstapparkingbeleid dat het gewest in 2015 opstelde en dat tienduizend parkeerplaatsen aan toegangspoorten van de stad beloofde.

Het gaat om pendelaarsparkings aan Coovi (Anderlecht), Stalle (Ukkel), Esplanade (Heizelvlakte Laken) en Kraainem. Ze worden nog deze bestuursperiode gebouwd en in gebruik genomen, zo wordt beloofd. “Park&Ride-Coovi zal over een jaar opengaan, de laatste in Kraainem zou in 2020 operationeel moeten zijn,” zegt Smet. Later zouden pendelparkings aan Parking C, aan het treinstation en de tramterminus in Sint-Agatha-Berchem, aan het UZ Brussel in Jette en aan Bordet volgen.

coovi site anderlecht

| De COOVI-site langs de Brusselse Ring.

De parkeertoren in Anderlecht is het eerste visitekaartje. Zo’n tienduizend kubieke meter grond wordt uitgegraven en maakt plaats voor parkeerplek in de hoogte, die zichtbaar zal zijn vanop de Ring. 1.200 privéauto’s zullen er kunnen staan, maar ook 150 gedeelde wagens of motorfietsen en er komt een beveiligde fietsenstalling voor 270 tweewielers. Een klein deel van de parking wordt uitgerust met laadpalen voor elektrische auto’s. Rond de site wordt de grond van de voormalige beneden- en bovenparking in een heuvel verspreid en ingericht als biodivers domein. Meteen wordt zo voor het achterliggende Anderlecht een geluidsdemper voor de Ring gecreëerd.

Auto dumpen

Voor het concept van dertigduizend vierkante meter overdekte parkeerruimte tekende het Brussels-Antwerpse architectenbureau DDS+, bouwheer is Willemen Real Estate en als aannemers kregen Franki, Arcadis en Avant Garden de overheidsopdracht van Brussel Mobiliteit toegeschoven. “Het Brussels Gewest neemt zijn verantwoordelijkheid op voor wat Vlaanderen en Wallonië voor de pendelaar niet oplossen,” oordeelt minister Smet. En burgemeester Tomas voegde daar op de eerstesteenlegging aan toe: “Het was op minister Smet wachten om het dossier concreet te maken, waarvoor dank.”

De overstapparking voor een goede duizend auto's zal het probleem van de 190.000 pendelaars niet oplossen

WEEK COOVI BRUZZ ACTUA 1601

Bij de opening van de eindstations van metrolijn 5 (Het Rad, Coovi, Eddy Merckx en Erasmus) in 2004 stelde Brussels minister van Verkeer Jos Chabert (CD&V) dat het niet aan Brussel was om in parkings voor pendelaars te voorzien. Ook de volgende Brusselse minister Brigitte Grouwels (CD&V) kon met haar Vlaamse collega Hilde Crevits (CD&V) niet tot een overeenkomst komen om de pendelproblematiek tussen Vlaanderen en Brussel snel beter aan te pakken.

Maar de overstapparking voor een goede duizend auto’s zal het probleem van de 190.000 pendelaars niet oplossen. Voor hen blijft de vraag waar ze hun auto kunnen dumpen. Want vaak moet wie twintig kilometer buiten Brussel woont en helemaal op het openbaar vervoer is aangewezen, vier uur per dag pendelen, met verschillende overstappen tussen trein, metro, bus en tram. Bovendien moet de pendelaar de overstapparking voortaan betalen. De nieuwe overstapparking Coovi zal voor amper 0,7 procent van de pendelaars een oplossing aanreiken. In het heelal van mobiliteitsbelemmeringen een kleine lichtgevende ster.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Mobiliteit, overstapparking, COOVI, Park&Ride

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni