Brusselaars zijn laagvliegers beu: 'Dit is meer dan geluidshinder'

© PhotoNews

De ombudsdienst van Brussel Airport Zaventem vraagt minister van Mobiliteit François Bellot om geen zware vrachtvliegtuigen meer te laten vertrekken vanop baan 19. Begin deze week veroorzaakten twee laagvliegende toestellen heel wat overlast in Sint-Lambrechts-Woluwe. "De naburige huizen stonden te trillen", zegt een buurtbewoner.

Maandagavond, iets na 22 uur vloog een zwaar vrachtvliegtuig van Kalitta AIR over Sint-Lambrechts Woluwe. “Veel te laag”, volgens gemeenteraadslid Charles Six (Défi). “Volgens de ombudsdienst van de luchthaven vloog het toestel zo’n 200 meter naast en 300 meter boven het Universitair ziekenhuis Saint-Luc. Zeker in deze tijden moet de kliniek van zulke dingen gespaard blijven.” In 2008 crashte een van de toestellen van Kalitta AIR op de landingsbaan in Zaventem. “Inwoners maken zich dus niet alleen zorgen over het lawaai, maar ook over hun veiligheid”, zegt Six.

"Trillende huizen"

Anesthesist Philippe Baele woont op zo’n 300 meter van het ziekenhuis. Hij was maandag al thuis toen het toestel overvloog. “We wonen dicht bij de luchthaven, dus we zijn wel wat geluidshinder gewend,” vertelt hij. “Maar dit was echt een enorm lawaai. De naburige huizen stonden te trillen. We waren bang dat het toestel in problemen verkeerde.” Daarop besloten de buurtbewoners klacht in te dienen bij de ombudsdienst van de luchthaven.

En ook de volgende dag vond een gelijkaardig incident plaats, met een toestel van dezelfde maatschappij. Dit keer vloog het, lager dan normaal toegestaan, over de hele stad Brussel. Ook het Koninklijk Paleis werd tijdens de vlucht gepasseerd, wat nochtans verboden is. “We vermoeden dat het vliegtuig een te brede bocht nam bij het opstijgen”, zegt Philippe Touwaide van de ombudsdienst van Brussels Airport Zaventem. "Onderweg kreeg het waarschijnlijk technische problemen, waardoor het terug moest keren.”

Baan 19

Als gevolg kwamen er steeds meer klachten van bezorgde inwoners. Daarom stuurde de ombudsdienst twee aanbevelingsbrieven naar het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Het voornaamste probleem is dat er werkzaamheden plaatsvinden op baan 25”, verduidelijkt Touwaide. “Daarom stegen de toestellen op vanaf baan 19."

Maar die is eigenlijk te kort, waardoor oudere, zware vrachtvliegtuigen niet genoeg hoogte kunnen maken tijdens het opstijgen. "Baan 25R is niet beschikbaar door de werken, maar baan 25L wel. We stellen dan ook voor om zware toestellen voortaan vanaf die piste te laten opstijgen. Die is langer en veroorzaakt geen overlast voor de kliniek.”

De start- en landingsbanen op Brussels Airport
© Google-BRUZZ
| Baan 19, waar de vliegtuigen opstegen. Volgens de ombudsdienst is baan 25L beter geschikt.

Mélisa Blot, woordvoerster van Minister Bellot, zegt dat er stappen zullen worden ondernomen. “We hebben ons geïnformeerd bij het Directoraat Generaal van de Luchtvaart (DGLV) en luchtverkeersleider Skeyes. Minister Bellot heeft hen nadien aangespoord om maatregelen te nemen zodat de veiligheid kan worden gevrijwaard”, klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?