Brussels verkeerslichtenplan valt in de prijzen

"Dankzij de afstemming van de lichten kunnen alle mensen zich vlotter door de stad bewegen. Het autoverkeer stroomt beter door en het openbaar vervoer en zachte weggebruikers krijgen, waar mogelijk, meer groen licht."

Technologiefederatie Agoria zet het Brussels verkeerlichtenplan in de bloemetjes met de Smart City Award Mobility, een prijs voor initiatieven die steden slimmer en gebruiksvriendelijker moeten maken. De verkeerslichten op de belangrijkste assen worden op elkaar afgestemd, waardoor het verkeer vlotter doorstroomt

De slimme verkeerslichten houden rekening met het tijdstip en de hoeveelheid verkeer. Zo zijn er verschillende scenario's voor spits- en daluren, maar ook voor evenementen of tunnelsluitingen.

Momenteel zijn de verkeerslichten op 8 van de 18 geplande belangrijke verkeersassen in Brussel op elkaar afgestemd. Het gaat om de lichten aan de Keizer Karellaan, de Leopold II-laan, de Belliardstraat, aan Sainctelette-IJzer, de Werkhuizenkaai, de Van Praetbrug, de Industrielaan en de Wetstraat.

Het verkeerslichtenplan van Mobiliteit Brussel en de MIVB leidt niet alleen tot minder file, maar zorgt ook voor minder luchtvervuiling. Op de Keizer Karellaan en de Leopold II-laan werd een daling van 5 procent op vlak van CO2-uitstoot waargenomen. Door de slimme verkeerslichten werden daar ook een pak minder file-uren per werkdag geteld.

"Het project is een belangrijke stap om het mobiliteitsprobleem in het Brussels Gewest aan te pakken", zegt René Konings van Agoria Brussel. "Als er minder ruimte voor wagens in de stad is, is het bevorderen van de doorstroming van het autoverkeer noodzakelijk. We kijken uit naar een doorzetting van het beleid."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?