Brusselse CD&V en Open VLD zweren wel bij rekeningrijden

© PhotoNews
| De Brusselse Open VLD en CD&V zien de kilometerheffing wel nog zitten.

Hoewel de Vlaamse meerderheidpartijen Open VLD, CD&V en - vooral - N-VA een bocht maken over de invoering van de slimme kilometerheffing, zijn de meeste Brusselse afdelingen wel nog voorstander. Zowel de Brusselse Open VLD als de CD&V zijn voor het idee gewonnen. SP.A pleit ook voor de invoering van een Brusselse stadstol op korte termijn.

Tot voor kort leek er in Vlaanderen een consensus te bestaan over de invoering van de slimme kilometerheffing. Vorige week berichtte De Tijd dat er twee mogelijke scenario's op tafel lagen: een belasting van gemiddeld 2 eurocent per gereden kilometer óf een tarief van gemiddeld 5 cent per kilometer met een startheffing van 25 cent voor elke gereden autorit.

Maar, in aanloop naar de verkiezingen, maken de meerderheidspartijen nu toch een bocht. Vooral N-VA-voorzitter Bart De Wever lijkt de maatregelen nu in twijfel te trekken. Ook Gwendolyn Rutten, voorzitter van Open VLD, liet aan de VRT weten dat "naarmate de resultaten duidelijker worden en er meer details bekend raken, je ziet dat dit niet de oplossing is." CD&V is enkel nog voorstander als er "voldoende alternatieven zijn voor de auto."

Voorstander, mits voorwaarden

Opvallend: de Brusselse afdelingen van de liberalen en christendemocraten houden wel nog vast aan de slimme kilometerheffing, maar hangen er wel enkele voorwaarden aan vast. Dat blijkt uit een belronde van BRUZZ.

Zo vindt de Brusselse CD&V dat het enkel zin heeft als de verschillende gewesten samenwerken. "Wij zijn voorstander van zo'n heffing, maar het heeft enkel zin als alle gewesten het samen invoeren. Anders creëer je mogelijk concurrentie tussen bijvoorbeeld Vlaanderen en Brussel, en dat is niet de bedoeling," aldus Eric Laureys, woordvoerder van lijsttrekker Bianca Debaets. Laureys voegt er nog aan toe dat de partij ervan uitgaat dat de heffing er komt. "Alle experts zijn het erover eens dat dit de beste manier is om de verkeersdruk aan te pakken."

Ook de Brusselse Open VLD is het idee nog genegen. "Het werd ook opgenomen in ons verkiezingsprogramma," zegt Kurt Deswert, kabinetsmedewerker van Carla Dejonghe, nummer twee op de Brusselse lijst. "Wel is het zo dat je dat niet van de ene dag op de andere kan invoeren. Daarom voorzien wij een overgangsfase waarin eerst gewerkt wordt aan de vergroening van de verkeersfiscaliteit. Op termijn moet dit dan leiden tot een slimme kilometerheffing."

'Open voor discussie'

De Brusselse N-VA toonde zich, net als de nationale afdeling, in het verleden wel voorstander van de slimme kilometerheffing. Maar nu lijkt de partij minder overtuigd. "Wij zijn geen voorstander als het neerkomt op een platte belastingsverhoging," stelt Mathias Vanden Borre, nummer twee op de Brusselse lijst.

Daarmee houdt de Brusselse afdeling zich aan de communicatielijn van de nationale voorzitter. Of en in welke vorm de heffing er wel kan komen, is niet duidelijk. "Dat staat nog open voor discussie."

Stadstol

Bij de andere Brusselse Nederlandstalige partijen heerst er verdeeldheid. Groen en SP.A zijn voorstander van de maatregel. "Het is een van de instrumenten om de verkeersdruk te doen dalen, en dat is absoluut nodig. Wij gaan er ook vanuit dat de heffing er komt," aldus Groen-lijsttrekker Elke Van den Brandt.

Bij de SP.A klinkt het dan weer dat de heffing er zeker moet komen, maar dat het wellicht een project voor de lange termijn is. "Als logische tussenstap denken wij aan de invoering van een stadstol, waarbij wie in en binnen Brussel rijdt een tol moet betalen," zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van lijsttrekker Pascal Smet.

Vlaams Belang en PVDA zien de slimme kilometerheffing dan weer helemaal niet zitten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?