Brusselse regering houdt vast aan internationaal busstation aan Erasmus

© Google Maps
| Vlak naast het metrostation Erasmus zou het busstation kunnen komen.

De huidige Brusselse regering staat nog steeds achter het internationaal busstation op een site vlakbij metro Erasmus. Dat heeft minister Elke Van den Brandt (Groen) bevestigd tijdens de commissie Mobiliteit.

De vorige regering, met toen nog Pascal Smet (One.brussels) als minister van Mobiliteit, lanceerde de plannen voor een internationaal busstation op een parking naast metrohalte Erasmus. Maar in het regeerakkoord wordt zo’n internationaal busstation helemaal niet vermeld, terwijl de chaos aan Brussel-Noord wel voortduurt.

“Het is verontrustend dat er in het regeerakkoord geen aandacht aan die problematiek wordt geschonken”, zei Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) in de commissie Mobiliteit. “Ook in de vorige regeerperiode werd dit dossier al stiefmoederlijk behandeld.”

'Ver van stadscentrum'

Het Gewestelijk mobiliteitsplan Good Move heeft het wel over een internationaal busstation. Volgens dat plan moet het busstation naast de metrohalte Erasmus tegen 2022 gerealiseerd worden. “Het regeerakkoord bepaalt heel duidelijk dat de regering achter Good Move staat. Uit een onderzoek van Perspective.brussels blijkt dat de meest geschikte locatie voor een nieuw busstation bij Erasmus ligt”, herhaalde Van den Brandt.

“De regering moet nu een architectuurwedstrijd organiseren om het project te realiseren. Als we de wedstrijd snel uitschrijven, kan het Gewest het project nog tijdens deze regeerperiode, en voor 2023, realiseren”, aldus de minister. Het Gewest is eigenaar van het terrein, waarop Indigo een parking uitbaat. De concessie loopt nog 2023.

“Moeten we dat deel van Good Move niet herzien, als dat plan een internationale halte aankondigt tegen 2022, maar het terrein pas beschikbaar is vanaf 2023”, vroeg Anne-Charlotte d’Ursel (MR) zich af. Zij heeft bovendien vragen bij de locatie. “In de meeste steden vinden we zulke bushaltes dichter bij het stadscentrum”, aldus het oppositielid. "Misschien moeten we dan meer dan één internationaal busstation bouwen."

De busmaatschappijen staan tweeledig tegenover de nieuwe busterminal. "De nieuwe terminal zou handig zijn voor passagiers omdat het een voor busverkeer ingerichte, veilige locatie zou zijn in de buurt van de snelweg”, laat Nina Göbbels van Flixbus in een reactie weten. "We zien daarmee mogelijkheden om nog meer verbindingen vanuit Brussel aan te bieden."

Tegelijkertijd zien ze liever niet dat de terminal aan Erasmus in de plaats van de huidige terminals zou komen. Göbbels: "De stops die we nu aan het Noord- en Zuidstation hebben, zijn belangrijk voor passagiers die een aansluitende treinrit geboekt hebben. We zouden graag minstens een van de twee behouden. Daarnaast hebben wij onlangs een aanvraag gedaan voor een Flixtrein tussen Parijs en Brussel Noord. Het is cruciaal dat reizigers op dezelfde locatie van Flixbus naar Flixtrein kunnen overstappen."

Noord en Zuid

In afwachting moet volgens het nieuwe Gewestelijke mobiliteitsplan de huidige situatie voor internationale bussen aan het Noord- en Zuidstation verbeterd worden tegen 2020. “Aan het Zuidstation is er in de Frankrijkstraat ter hoogte van het station een nieuwe kiss-and-ridezone en verderop is er een wacht- en opstaphalte aangelegd voor wie de stad wil verlaten”, zei Van den Brandt daarover. “Enkel bussen, taxi’s en fietser zullen op die locatie de richting weg van de stad kunnen nemen.”

Voor het Noordstation heeft Brussel Mobiliteit banken en luifels besteld die in de Vooruitgangsstraat, waar de internationale bussen stoppen en vertrekken, geplaatst kunnen worden. “De volledige aanpassing van het Noordstation is onderbroken als gevolg van de verkoop van het CCN-gebouw”, ging de minister wel verder. “Alle projecten zijn afgevoerd naar aanleiding van die verkoop.”

“Verontrustend”, vindt Van Achter. “Ik kan niet aanvaarden dat die nieuwe eigenaars van het CCN-gebouw gaan bepalen hoe de overheid de mobiliteit op zo’n belangrijke plaats voor de stad moeten regelen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?