Buurt verzet zich tegen nieuwe weg naar station Kalevoet in Ukkel

© Google Maps
| MIVB wil de Wagenstraat in Ukkel verlengen tot aan het station Kalevoet.

De MIVB wil de Wagenstraat in Ukkel verlengen tot aan het Kalevoet-station en moet daarvoor een nieuwe weg aanleggen van 14 meter breed en 400 meter lang. De begroeide spoorwegberm die zich nu op die plek bevindt zou daardoor verdwijnen, iets wat de buurtbewoners willen tegenhouden. “De plannen zijn verouderd en tasten de biodiversiteit aan”, zeggen ze in een petitie met meer dan duizend handtekeningen.

De MIVB wil in het kader van het nieuwe busplan de Wagenstraat verlengen tot aan het Kalevoet-station. “Die straat is zeker nodig, want we willen lijn 41 en ook de nieuwe lijn 74 erdoor laten rijden. Dat is in het algemeen belang”, zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.

Door de aanleg van dit nieuwe stuk weg zou de groene spoorwegberm aan de Wagenstraat ook verdwijnen, iets wat de buurtbewoners willen tegenhouden. “De spoorwegberm is een stuk natuurgebied dat verschillende groene zones aan elkaar verbindt, zoals de parken van Neckersgat en Kinsendael. In tijden van klimaatverandering mag die biodiversiteit niet verdwijnen”, vinden ze.

Duizend handtekeningen

Aangezien het openbaar onderzoek naar de plannen voor de Wagenstraat nog lopen, hebben de buurtbewoners besloten een petitie op te starten om hun ongenoegen te uiten. “Die heeft ondertussen al meer dan duizend handtekeningen gekregen, ook van andere Brusselaars buiten Ukkel”, zegt Jean-Marie Pierlot die zelf in de Wagenstraat woont.

Volgens hem zijn de plannen voor een nieuwe straat niet meer nodig: “Fietsers en voetgangers kunnen makkelijk via een pad aan het station raken en de bussen kunnen snel genoeg rijden via de recent vernieuwde Alsembergsesteenweg.”

'Geen nattevingerwerk'

De MIVB is op de hoogte van de petitie, maar verwondert zich over de reactie van de buurtbewoners: “Die plannen bestaan al sinds 2006 en de vorige aannemer was verplicht om de nieuwe bewoners van de wijk op de hoogte te brengen van de toekomstige weg. Als zij nu uit de lucht vallen is dat vooral de aannemer zijn fout." Sablon benadrukt dat het MIVB-busplan geen “nattevingerwerk is en voorafgaat aan jaren overleg en onderzoek”.

De werken zijn nog niet voor meteen, aangezien het openbaar onderzoek nog loopt. De buurtbewoners willen alvast met hun petitie naar de gemeente stappen en hopen dat de plannen van tafel worden geveegd.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?