Cambio blijft groeien ondanks free floating nieuwkomers

Eén Cambio-wagen vervangt 16 andere auto's op de baan, zegt het bedrijf zelf.

Autodeelbedrijf Cambio mag vijftien kaarsjes uitblazen. Het bedrijf startte in 2003 met een tiental auto’s en een handvol standplaatsen in Brussel, maar groeide intussen uit tot de grootste speler op de autodeelmarkt. Ook na de komst van free floatingplatformen, waarbij je je auto niet naar dezelfde plaats moet terugbrengen, nam het aantal ritten toe.  

Sinds 2003 kan je in Brussel gebruik maken van de deelauto’s van Cambio. Toen waren er zestien auto’s beschikbaar, verdeeld over vier standplaatsen. Vandaag zijn dat er een pak meer: 470 auto’s op 164 standplaatsen.

cijfers Cambio
© Peter Dhondt

Ter gelegenheid van haar verjaardag onderzocht het bedrijf de gebruiksgewoontes van Brusselse leden.

Buiten de stad

Volgens cijfers van het bedrijf rijden de meeste gebruikers 1 tot 3 keer per maand met een cambiowagen. Een gemiddelde reservatie duurt 7 uur en de gemiddelde gereden afstand bedraagt 40 kilometer. Daaruit besluit Cambio dat de deelauto’s vooral gebruikt worden voor ritjes buiten de binnenstad.

Het autodeelplatform peilde ook naar het gebruik van andere vervoersmodi van haar leden. Daaruit blijkt dat meer dan tachtig procent geregeld gebruik maakt van het openbaar vervoer, en bijna een kwart van de leden fietst dagelijks. Bijna tachtig procent gebruikt nooit een privé-wagen.

Geen concurrentie 

Opvallend is dat Cambio standhoudt in de autodeelmarkt, ook sinds de opkomst van de zogenaamde free floatingplatformen zoals DriveNow en Zipcar. "We zien dat het aantal reservering jaarlijks nog steeds toeneemt," zegt Yves Rigole van Cambio. "In 2016 waren er 20.000 gereserveerde ritjes, dit jaar zijn het er al 24.000."

Dat Cambio standhoudt, heeft volgens Jeffrey Matthijs van autodelen.net verschillende verklaringen. "Ten eerste is autodelen nog niet zo bekend in België. Als er dan een nieuwe speler verschijnt, zorgt dat eerder voor meer bekendheid van de mogelijkheden dan concurrentie," legt hij uit.

"Daarnaast spreken de systemen verschillende doelgroepen aan, en kunnen ze zelfs complementair zijn." Zo betaal je bij free floatingsystemen vaak per minuut, terwijl dat bij station-based platformen zoals Cambio per uur en per kilometer is. Dat eerste systeem is vaak duurder, maar biedt meer flexibiliteit. 

Cambio plant het aantal beschikbare wagens in Brussel dit jaar nog uit te breiden tot 500. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?