De Ringtrambus

| Daar is ie: de Ringtrambus.

Daar is eindelijk de ringtrambus: ‘Ook Brusselaars zijn erbij gebaat’

Bettina Hubo
© BRUZZ
07/07/2020

Na jaren van plannen maken en onderhandelen is de eerste concrete realisatie van het Brabantnet van De Lijn een feit. Sinds een week rijdt de ringtrambus tussen het UZ Jette en de luchthaven van Zaventem. Doel? De autodruk in de noordrand verminderen.

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn lanceerde het Brabantnet in 2013. Met drie nieuwe tramverbindingen tussen Vlaams-Brabant en Brussel wilde De Lijn een alternatief bieden voor de structurele files in de noordelijke rand van Brussel: een sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel, een luchthaventram vanuit Brussel-Noord en een ringtram, die het tracé van de Brusselse ring zou volgen tussen Jette en de luchthaven.

Bedoeling was dat de drie nieuwe lijnen in 2020 operationeel zouden zijn. Vandaag echter zijn de procedures voor de sneltram Willebroek-Brussel en de tram Brussel-Noord-luchthaven nog steeds niet afgerond, zegt Sonja Loos, woordvoerster van De Lijn.

Geen tram, maar een ringtrambus

Bovendien rijdt er sinds vorige week tussen het UZ in Jette en de luchthaven een ringtrambus. Geen tram dus. Ook dat is niet gelukt, doordat er her en der verzet was van omwonenden. “We hebben een bevraging gedaan en er bleek meer vertrouwen te zijn in een trambus,” legt Loos uit. “Daarom zijn we begonnen met trambussen, die grotendeels in eigen bedding zullen rijden. Op die eigen baan kunnen later nog altijd tramsporen worden gelegd zodat er een tram kan rijden. Dat plan is nog niet helemaal opgeborgen.”

De Lijn kocht veertien hybride trambussen voor de nieuwe verbinding, à 860.000 euro per stuk. De trambussen, de eerste in Vlaanderen, zien er uit als gewone bussen, maar dan langer, 24 meter. Volgens Loos is een trambus echt wel iets anders dan een klassieke harmonicabus. “Vandaar dat de chauffeurs ook een intensieve opleiding hebben gekregen. Achteruitrijden met zo’n vehikel is geen sinecure. Deze voertuigen hebben ook een enorme draaicirkel. En de chauffeurs moeten camera’s gebruiken om te kijken of de deuren dichtkunnen.”

Doordat ze langer zijn, kunnen er meer mensen mee, ‘in comfortabelere omstandigheden’ volgens Loos. “Een trambus biedt plaats aan 137 mensen, een klassieke gelede bus aan 125, een gewone bus aan een tachtigtal reizigers.” Ook fietsen zullen mee op de trambus kunnen.

"Als de busbanen klaar zijn, zal het traject tussen de luchthaven en het UZ Brussel nog veertig minuten duren.”

Sonja De Loos, De Lijn

Momenteel doet het voertuig een uur over het traject UZ-Brussels Airport, een afstand van twintig kilometer. “Maar we plannen zestien kilometer eigen bedding. Daar zijn we nu volop mee bezig. Als die busbanen klaar zijn, zal het traject nog veertig minuten duren.”

De trambus volgt het tracé van de vroegere bus 820, dat liep via het centrum van Vilvoorde. Loos: “Het is een vervoersas waar heel veel mensen gebruik van maken, in de spits, maar ook in de daluren. De lijn loopt van het UZ naar de luchthaven, twee drukke polen, maar daarnaast ook langs de Medialaan in Vilvoorde en Brucargo, plekken waar veel mensen werken.”

In de Ringtrambus kunnen meer passagiers, maar ook fietsen mee aan boord.

| In de Ringtrambus kunnen meer passagiers, maar ook fietsen mee aan boord.

Het UZ Brussel, dat veel patiënten uit de noordrand heeft, is alvast in zijn nopjes met de trambus. “Hoe makkelijker en comfortabeler wij te bereiken zijn, hoe beter. Zowel de patiënten en het personeel als de studenten op de campus hebben nu een goed alternatief,” zegt woordvoerder Edgard Eeckman.

Goedkoop van Brussel naar de luchthaven

Wat de Brusselaar aan de ringtrambus heeft? Momenteel rijdt het voertuig nog van het UZ via de Dikke-Beuklaan en de Romeinesteenweg recht naar Strombeek-Bever. “Maar eenmaal de werken voor tram 9 voltooid zijn, zal de trambus ook via metro Heizel passeren. Dan is er een goede aansluiting op het MIVB-net,” laat het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) weten. “Voor Brusselaars die in het noorden van de stad wonen, wordt het dan zelfs een optie om naar de luchthaven te gaan.” Een goedkopere optie overigens: een rit met de trambus kost 1,6 à 2,5 euro, een treinkaartje vanuit Brussel naar de luchthaven 9,10 euro.

Sowieso is de ringtrambus een aanwinst voor de Brusselaars, aldus het kabinet-Van den Brandt. “De grote kracht van de trambus is dat er daardoor minder autopendelaars zullen zijn in het noordelijke deel van Brussel en op de ring. Daardoor heb je schonere lucht en minder files.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , ringtrambus , De Lijn

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni