De Lijn gaat 70 buslijnen afstemmen op minder mobiele reizigers

© Twitter / Ben Weyts
| Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

De meeste bussen van De Lijn zijn toegankelijk voor reizigers met een beperking, maar slechts een kwart van de haltes is daaraan aangepast. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kondigt daarom investeringen aan. Vier lijnen in het Brusselse komen in aanmerking om toegankelijker te worden.

Minister Ben Weyts (N-VA) heeft het over een 'absurde situatie', waarbij slechts 26 procent van de haltes toegankelijk is, en zonder assistentie is dat slechts 10 procent. Op een 'meer mobiele lijn' rijden enkel volledig toegankelijke voertuigen, zijn zeker de helft van de haltes toegankelijk en minimum een derde ook zonder assistentie toegankelijk.

In regio Brussel komen vier lijnen in aanmerking voor een aanpassing tot 'meer mobiele lijn': lijn 171 naar Halle, lijn 212 naar Aalst, lijn 240 naar Wemmel en lijn 245 naar Dendermonde. Daar zijn de haltes al voldoende toegankelijk.

Maar om de lijnen meer mobiel te maken, is nog wat voorbereiding nodig, omdat er bijvoorbeeld alleen toegankelijke bussen mogen rijden.

Panel van minder mobiele reizigers

Weyts maakt 3 miljoen vrij voor investeringen, en roept de nieuwe lokale besturen op om hetzelfde te doen. Weyts' investering betekent concreet onder meer dat de haltes van de kusttram over de hele lengte verhoogd zullen worden.

In het begin van deze legislatuur richtte Weyts een begeleidingsgroep op, bestaande uit minder mobiele reizigers, om de problematiek van de slecht toegankelijke haltes 'planmatig' aan te pakken. Alle 36.000 haltes werden gescreend op hun toegankelijkheid voor elke beperking en werden gelabeld.

Proefproject

Het voorbije half jaar liep ook een proefproject, met in elk van de Vlaamse provincies één "meer mobiele lijn". Tijdens die periode voorzag De Lijn in een volledige toegankelijkheid zonder voorafgaande reservatie.

Op basis van de positieve evaluatie van alle gebruikers en chauffeurs, wordt het project nu uitgebreid met nog eens 65 extra toegankelijke lijnen bovenop de vijf uit het proefproject. "We gaan sneller vooruit door geconcentreerd haltes aan te pakken op belangrijke bedieningslijnen", aldus Weyts.

Op andere lijnen moeten reizigers met een beperking hun bus of tram nog 24 uur op voorhand reserveren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?