Deelfietsen en steps vinden hun weg buiten Brussel, Vilvoorde stelt regels op

Elektrische deelfietsen en steps van verschillende platforms blijken regelmatig ritten tot buiten het gewest te maken. De gemeente Vilvoorde klaagt dat ze die vervolgens zelf moet laten verwijderen en stelde een reglement op. Ook andere gemeentes klagen.

Een elektrische Uber Jump-fiets ergens in Brussel oppikken en vervolgens in Kortenberg, 15 kilometer verwijderd van het centrum van de stad, achterlaten. Het klinkt bizar en vooral zeer prijzig, maar uit de heatmap die Uber zelf verspreidde, blijkt dat er al Jumps tot daar geraakt zijn.

Niet alleen Kortenberg, maar ook andere randgemeenten blijken al eens een Jump of ander freefloating deelvervoermiddel uit Brussel aan te treffen. Kraainem, Zaventem, Dilbeek, Tervuren, Machelen, Dibleek, Asse, Groot-Bijgaarden of Vilvoorde. Allemaal hebben ze een of meerdere stipjes op de Jump-heatmap op hun grondgebied, een teken dat er ten minste op een moment een elektrische rode deelfiets gestaan heeft.

Loods vol deelsteps

Vilvoords schepen voor Mobiliteit Barbara De Bakker (Groen) heeft er genoeg van dat de gemeentediensten voertuigen aantreffen in de publieke ruimte. “Pendelaars brengen ze mee en laten ze gewoon achter", zegt De Bakker. "Nu worden ze door de politie opgepikt en geplaatst in een loods tot de eigenaars van de deelsystemen ze komen oppikken. Met name in het voorjaar en de zomer duiken er veel op. De situatie is niet langer houdbaar. We zijn niet tegen de deelsteps, maar we willen geen chaos zoals in Brussel."

Jump
© TR
| Toen wij op de app keken, vonden we een Jump-fiets terug in Vilvoorde.

De gemeente Vilvoorde heeft dan ook een reglement opgesteld dat vanaf 1 maart van kracht wordt. Daarin staan onder meer richtlijnen over waar deelsteps en fietsen mogen worden achtergelaten en hoeveel deelsystemen er in de stad hun voertuigen mogen verspreiden. De stad anticipeert daarmee op deelsystemen die hun dienstverlening zelf zouden willen uitbreiden naar Vilvoorde.

Boete van Uber

Ook andere gemeenten treffen geregeld deelvoertuigen aan. In Dilbeek zegt de schepen van Mobiliteit dat het fenomeen druppelsgewijs opduikt. “Indien het uit de hand loopt, zullen we gelijkaardige maatregelen als in Vilvoorde nemen”, aldus Stijn Quaghebeur (N-VA). Kraainem had behoorlijk veel stippen op de Jump-heatmap, maar zegt geen grote problemen te ondervinden met de deelfietsen. “Tot vorig jaar doken er overal wel veel Lime-steps op”, zegt schepen voor Mobiliteit Pierre Simon (Défi). “Maar dat probleem is opgelost.”

Lime zelf liet in eerste instantie weten dat het onmogelijk is om met hun steps tot buiten de gebiedsgrenzen te raken. Maar later zei het bedrijf dat het vandaag nog een step in Vilvoorde heeft opgehaald. Hoe die step tot daar geraakt is, blijft onduidelijk.

Wanneer je met een Jump-fiets tot buiten de toegelaten zone rijdt, valt de elektrische ondersteuning weg, maar kun je wel gewoon blijven trappen. Gebruikers krijgen echter wel een boete van 35 euro wanneer ze hun fiets achterlaten in een gebied buiten de toegelaten zone.

De gemeente Kortenberg zegt nog geen deelvoertuigen te hebben aangetroffen in de publieke ruimte. De verantwoordelijke voor het verste stipje op de heatmap zal mogelijk zelf zijn teruggekeerd met de fiets toen hij de melding van de boete kreeg.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?