Om de veiligheid van step- en andere weggebruikers te verbeteren, lijkt de sector in de eerste plaats naar technologie te kijken. Zo zijn alle operatoren in staat om de snelheid van een step te beperken vanop afstand, bijvoorbeeld in voetgangerszones. Dat wordt vandaag al gedaan. "In Tallinn beperken we de snelheid 's nachts overal tot 17 kilometer per uur, want dan vinden de zwaarste ongevallen doorgaans plaats. Je zou er ook over kunnen nadenken om de snelheid automatisch te beperken op gevaarlijke punten," stelde Marc Naether van Bolt voor, maar of dat laatste ook zinvol is, betwijfelen andere operatoren. Zo kan een tragere snelheid tot meer gevaar leiden als andere weggebruikers aan een veel hogere snelheid voorbij rijden.
Een andere maatregel die sommige operatoren als Pony, Bolt en Lime al toepassen zijn reactietests via de app na 22 uur tijdens de weekends. Wie een step wil ontgrendelen, moet dan door middel van een spelletje aantonen dat hij snel genoeg kan reageren en niet onder invloed is van alcohol of drugs. "Het is natuurlijk niet even effectief als een alcoholtest, maar we kunnen wel zeggen wanneer iemand niet in staat is om te rijden," aldus Guillem Leroux van het Franse Pony.
Daarnaast experimenteren een aantal aanbieders met technologie die in staat is om voetpaden te detecteren. Dat is het geval bij Lime en Voi. "In de laatste voertuigen die eraan komen zitten er camera's die kunnen zien wanneer iemand op een voetpad rijdt," zei Aatache van Voi. Hun steps beschikken, net als die van Pony, over sensoren die kunnen detecteren wanneer er meer dan één persoon op een step staat. Dat is niet alleen verboden, maar ook veel gevaarlijker dan alleen rijden. Guillem Leroux: "Volgens statistieken zou een op de vijf stepongevallen gebeuren met steps waar twee personen mee rijden. Dat zorgt voor een verminderde zichtbaarheid, minder stabiliteit en een langere remafstand."
Helmplicht
Sommige operatoren moedigen het gebruik van een helm aan door gratis of goedkopere ritten aan te bieden als gebruikers een selfie nemen met een helm op voor ze hun rit starten, maar voor een helmplicht staat niemand te springen. "De deelstep is al het meest gereguleerde vervoersmiddel," gaf Jomier van Dott aan. Volgens hem moeten de bestaande regels beter gehandhaafd worden en moeten de overheden meer werk maken van sancties voor gebruikers. Deelsteps uitrusten met nummerplaten, wat kan helpen bij de handhaving, is bespreekbaar.
Yessin Aattache: "Onderzoek heeft aangetoond dat er geen bewijs is dat de helmplicht de veiligheid sterker verbetert dan andere maatregelen. We moeten naar nul ongevallen gaan, ongeacht of iemand een helm draagt of niet. In Denemarken hebben we gezien dat de helmplicht tot 75 minder deelstepgebruikers leidt. De helm aanmoedigen, zoals in Noorwegen, heeft veel meer effect."
Volgens Tier zal de hervorming van de deelstepmarkt die er in Brussel aankomt voor veel verbetering zorgen. Het aantal zal fors omlaag gaan. Na de hervorming moeten er nog maar twee operatoren overblijven. "Minder steps betekent minder ongevallen. In Brussel zijn er veel te veel voertuigen," zegt François-Xavier Giraud, de Brusselse city manager van Tier. "Als er minder operatoren zijn, is er minder concurrentie. Wie overblijft kan dan veel meer investeren in veiligheidsmaatregelen, want dat kost allemaal veel geld, en het moet opbrengen om te kunnen investeren."
Arnaud Verstraete, zelf voorstander van de helmplicht, vindt het positief dat de deelstepoperatoren zelf initiatieven nemen, maar vindt dat ze nog verder moeten gaan. "In de vorige legislatuur zagen we de complete vrijheid voor deelsteps. Nu zijn er meer regels, maar het is niet genoeg. Ik hoor in mijn omgeving steeds meer stemmen opkomen om de steps te verbieden. Veel Brusselaars hebben het gehad. Ik nog niet, maar het is vijf voor twaalf. Tijd voor actie."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.