Dropzones, snelheidsbegrenzing en strengere handhaving voor deelsteps

CD
© BRUZZ
25/10/2021
Updated: 25/10/2021 18.18u

Het Brussels parlement wil de wetgeving voor deelsteps aanpassen. Er komen dropzones, snelheidsbegrenzingen en een strengere handhaving. "Met de aangepaste wetgeving zorgen we voor een ordelijke en veilige openbare ruimte en verhogen we de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers," zegt initiatiefnemer Arnaud Verstraete, fractieleider voor Groen in het Brussels parlement.

Elektrische deelsteps zijn heel populair in Brussel. Ze zijn een handig vervoersmiddel, maar brengen ook obstakels met zich mee. De steps worden bijvoorbeeld op willekeurige plaatsen achtergelaten. Dat leidt soms tot gevaarlijke situaties voor fietsers, voetgangers en mensen met een beperkte mobiliteit. Daarom pleiten de meerderheidspartijen Groen, Ecolo, PS, DéFi en Open Vld in het Brussels parlement ervoor om de wetgeving aan te passen. De aangepaste wetgeving zal ook gelden voor elektrische deelfietsen. De wet wordt wellicht begin 2022 gestemd.

De gemeentes en het gewest zullen in samenwerking met de operatoren dropzones kunnen vastleggen. Alleen daar kan je dan als gebruiker je rit afsluiten. Als je de deelstep niet naar een dropzone brengt, blijf je betaling doorlopen. Zo’n zone zal je telkens op maximum 150 meter wandelafstand kunnen vinden.

“Door de locaties van de dropzones slim te kiezen, kunnen we de verkeersveiligheid op bepaalde punten verhogen”, zegt Verstraete. “Net zoals er fietsparkeerplaatsen op illegale parkeerplaatsen voor en na zebrapaden komen, kunnen we ook de dropzones voor steps slim gaan bepalen.” De dropzones zullen volgens Verstraete ook een voordeel hebben voor de gebruikers. Zo weten ze waar in de stad ze zeker een step kunnen vinden.

Gemeentes beslissen

De gemeentes zullen zelf kunnen kiezen of ze dropzones willen voorzien of niet. Waar er op dit moment geen problemen zijn, kan de huidige situatie behouden blijven. Dat wil zeggen dat je een step overal mag parkeren, zolang je de wegcode respecteert en de step ergens achterlaat zonder anderen te hinderen of in gevaar te brengen. Daarnaast is het ook mogelijk om een parkeerverbod te voorzien in bepaalde zones. Dat is bijvoorbeeld nu al het geval op de Grote Markt.

“Het kan dus zijn dat er in verschillende gemeentes andere regimes zullen zijn,” zegt Verstraete. “Daarbij zal de uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat het voor iedereen helder is en het samenhangend is.”

Daarnaast wordt de handhaving opgevoerd. Foutgeparkeerde steps zullen in de toekomst onmiddellijk verwijderd kunnen worden. De operator zal bovendien een boete kunnen krijgen, die de boete op zijn beurt kan doorspelen naar de eindgebruiker.

Snelheidsbeperking

Er komt ook een snelheidsbeperking in de voetgangerszones. "Operatoren kunnen via technische ingrepen ervoor zorgen dat steps in voetgangerszones niet boven stapvoetse snelheid kunnen,” zegt Verstraete. “Volgens de meest gangbare interpretatie van de wegcode staat stapvoetse snelheid gelijk aan niet meer dan 6 km per uur. Ik denk dat niemand erover zal vallen als dat iets meer is. Het is de bedoeling dat je niet onaangepast snel in de voetgangerszone kan rijden. Wie toch aan volle snelheid wil rijden, kan de straat parallel aan de voetgangerszone gebruiken.”

Met de aanpassing van de wettekst, willen de meerderheidspartijen zorgen voor een algemeen kader en duidelijkheid in heel het Gewest. Dat was dringend nodig volgens Verstraete. “Er dreigde een kakofonie van verschillende regels te ontstaan, waar niemand nog wijs uit geraakt. Het systeem met dropzones zal duidelijkheid brengen waar er nu problemen zijn.”

Ook Els Rochette, parlementslid voor one.brussels, vindt het belangrijk dat de overlast met deelsteps zo snel mogelijk wordt aangepakt. "Meer handhaving en het instellen van drop-off zones gaat daarbij helpen. Alleen is dit al perfect mogelijk onder de bestaande ordonnantie. Daarom snappen we niet dat er tijd verloren gaat aan een communicatieve wetsaanpassing, terwijl er op het terrein gewerkt moet worden", zegt ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, deelstep, Arnaud Verstraete, toegankelijkheid, trottoir

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni