Deelstepaanbieders stellen zelf parkeerverbodszones in

© Saskia Vanderstichele

In grote delen van Sint-Lambrechts-Woluwe en heel Sint-Agatha-Berchem kunnen gebruikers van Bird geen deelsteps meer parkeren. Daarmee reageert de deelstepaanbieder op de aankondiging van die twee gemeenten om strooisteps in beslag te nemen. "Dat gaat wel heel ver, het is een agressieve maatregel", klinkt het bij Bird. Het is niet de enige deelstepoperator die parkeren in bepaalde delen van Brussel verbiedt.

Al twee jaar is het verboden om deelsteps te parkeren in een beperkt aantal zones binnen het Gewest. De gewestelijke ordonnantie voorziet ook boetes van 200 euro als operatoren fout geparkeerde steps niet verplaatsen binnen de 24 uur, maar de deelsteps worden steeds binnen die termijn verplaatst, waardoor er nog geen boetes zijn uitgedeeld.

Toch blijft de overlast van strooisteps zodanig groot dat drie gemeenten afgelopen zomer aankondigden dat ze strooisteps zelf in beslag zouden nemen. Het gaat om Sint-Lambrechts-Woluwe, Ukkel en Sint-Agatha-Berchem. Die laatste twee gemeenten hebben intussen ook al enkele tientallen steps in beslag genomen.

"Dat heeft een impact, zij het tijdelijk", zegt Jonatan de Boer, general manager van Bird, een van de vijf actieve deelstepaanbieders in Brussel. Volgens hem is het aantal Bird-steps dat intussen in beslag is genomen "op één hand te tellen". Maar door de aankondiging van de drie gemeenten heeft Bird de dienstverlening wel aangepast. Dat zien gebruikers in de app: een step vergrendelen kan niet meer in verschillende delen van Brussel.

"De keuze van enkele gemeentes om hard op te treden tegen deelsteps op een plek waar ze die niet willen, betekent voor ons dat we onze dienst tijdelijk hebben moeten beperken. Het betekent niet dat gebruikers niet meer door deze gemeenten mogen rijden, maar in bepaalde zones kan je je rit niet meer beëindigen. Zo voorkomen we dat ze daar fout geparkeerd kunnen worden."

'Inbeslagname is agressieve maatregel'

In de Bird-app is heel Sint-Agatha-Berchem een parkeerverbodszone geworden. In Ukkel gaat het alleen om de Xavier De Buestraat, in Sint-Lambrechts-Woluwe gaat het om grote no parking zones rond het Saint-Luc-ziekenhuis, het Malou-park en de Stokkelsesteenweg. Verder is ook een aantal van de gewestelijke parkeerverbodszones opgenomen in de app, zoals het historische centrum van Brussel-Stad, de Nieuwstraat en de buurten rond de drie grote treinstations.

whatsapp_image_2021-09-28_at_14.38.32_1.jpeg
In de grijze zones kunnen gebruikers van Bird geen steps meer achterlaten.

Maar Bird gaat een stap verder en telt nog meer parkeerverbodszones. Zo is het onmogelijk om een Bird-step te vergrendelen en te parkeren op het hele grondgebied van de gemeente Jette. Hetzelfde geldt voor Koekelberg. Verder sluit Bird het parkeren van deelsteps uit in onder meer de hele Brabantwijk, delen van Vorst en Anderlecht en rond het kanaal tussen Sainctelette en Jules De Trooz.

De extra parkeerverbodszones zijn volgens de general manager van Bird 'heel tijdelijk'. "We gaan met de gemeenten in gesprek om een oplossing te vinden, want dat is wat we willen. We willen een systeem dat er voor iedereen is. Het moet voor onze klanten werken, stadsbesturen moeten blij zijn en wij moeten er een centje aan kunnen verdienen", aldus de Boer.

Over de inbeslagnames in Sint-Agatha-Berchem, Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel is de Boer wel scherp. "Een inbeslagname gaat wel heel ver, dat is een agressieve maatregel. Want het is de gebruiker die de step ergens neerzet. Als dat overlast veroorzaakt, vergt het slechts een kleine handeling om dat probleem te verhelpen door de step op te tillen."

Brussels Gewest

Bij de andere deelstepaanbieders krijgen we voorlopig geen reactie, maar een blik op hun apps leert ons dat ook zij zelf parkeerverbodszones hebben ingesteld. Er zijn enkele gelijkenissen - zoals de gewestelijke verbodszones, al worden ook die niet overal op dezelfde manier opgenomen - maar sommige deelstepoperatoren kleuren grotere delen van Brussel rood.

Bij Lime zijn alle westelijke gemeenten al een tijdlang verboden (parkeer)terrein. Ten westen van het kanaal is parkeren alleen toegelaten binnen kleine delen van Ganshoren, Koekelberg, Jette en Laken. Daarnaast kleuren bijna heel Vorst en Ukkel rood, behalve op de assen rond de De Frélaan en de Brugmannlaan. Die laatste twee straten zijn dan wel weer parkeerverbodszones bij Bolt, dat gebruikers overigens verbiedt om steps achter te laten ten westen van het kanaal.

Volgens de general manager van Bird zou het Brussels Gewest veel meer moeten doen om het beleid rond deelsteps te coördineren. "Dat is de taak van het Brussels Gewest, want wij hebben een vergunning en die geldt niet alleen voor het centrumgebied, maar ook voor de omliggende gemeenten. Er moet duidelijkheid komen", aldus de Boer nog. "Wil iedereen wel dezelfde kant uit?"

Brussels parlementslid Françoise Schepmans (MR) stelde er dinsdag/vandaag een vraag over in de commissie Mobiliteit aan Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt. "Weet dat Brussel Mobiliteit regelmatig contact heeft met alle aanbieders. Een regelmatige, meer operationele vergadering met alle aanbieders gaat georganiseerd worden om bepaalde gerichte thema's te behandelen, vooral parkeren", aldus de minister.

"Problemen en oplossingen zullen worden besproken om snellere resultaten op het terrein te zien." In 2021 werden in Brussel al meer dan vijf miljoen ritten uitgevoerd met deelsteps.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?