Drie Brusselse gemeenten gaan zelf strooisteps in beslag nemen

Sara De Sloover
© BRUZZ
10/08/2021
Updated: 10/08/2021 18.15u

Al minstens drie Brusselse gemeenten binden de strijd aan met strooisteps. Ze gaan foutgeparkeerde deelsteps in beslag nemen, waarna de operatoren een schadevergoeding moeten betalen voor ze ze kunnen ophalen. Het Gewest, dat twee jaar geleden een ordonnantie opstelde over het gebruik van deelsteps, treedt niet (snel) genoeg op tegen de overlast, vinden Sint-Agatha-Berchem, Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel.

"De situatie is problematisch", schetst Christian Lamouline (CDH), de burgemeester van Sint-Agatha-Berchem, dat sinds begin juli als eerste Brusselse gemeente foutgeparkeerde elektrische deelsteps van de straat haalt.

Alleen al in de buurt van het gemeentehuis ziet hij meer en meer deelsteps uitgestrooid op trottoir, zebra- of fietspad of elders in de openbare ruimte. "Vroeger waren de meeste operatoren van steps niet actief in Berchem, maar nu wel en het probleem van het foutparkeren wordt dus steeds groter. Niet alleen zijn ze een teken van een gebrek aan burgerzin van bepaalde gebruikers, de toegankelijkheid van stoepen en wegen is ook niet meer gewaarborgd. "

"We rekenen voortaan 278 euro schadevergoeding per keer dat een operator een of meerdere foutgeparkeerde steps moet komen ophalen"

Christian Lamouline, burgemeester Sint-Agatha-Berchem (CDH)

Christian Lamouline (CDH), burgemeester van Sint-Agatha-Berchem

Daarom heeft de burgemeester samen met zijn schepen van Openbare Werken Saïd Chibani (CDH) beslist om alle steps die de doorgang belemmeren voortaan te laten inzamelen en in een gemeentehangar te bewaren. Soms staat er een exemplaar foutgeparkeerd, maar soms zijn het ook meerdere die door het bedrijf zelf op straat zijn gezet. "Per operator brengen we dan een retributie van 278 euro in rekening, een vergoeding voor technische diensten in verband met verkeersveiligheid. We rekenen dit forfaitaire bedrag op basis van twee uur werk voor een gemeentewerknemer en -chauffeur."

Intussen heeft Sint-Agatha-Berchem een twintigtal steps op stal staan, van vier verschillende operatoren die allemaal een factuur in de bus kregen. Voorlopig is nog niemand zijn steps komen ophalen, zegt de burgemeester, "maar de meeste werden vorige week opgepikt, het is dus nog heel nieuw."

Na de zomer gaat Berchem de nieuwe regeling in een gemeentelijke verordening gieten die ook op de gemeenteraad zal worden besproken. In die verordening wil de gemeente ook parkeerzones opnemen, waar gebruikers de steps prioritair zouden moeten achterlaten.

"Helaas blijven we vaststellen dat veel gebruikers hun steps om het even waar achterlaten, zonder rekening te houden met voetgangers, en vooral dan de minder mobiele of oudere voetganger"

Arnaud Carlot, kabinetschef Ukkels burgemeester Boris Dilliès (MR)

GAS-boetes

Ook Ukkel gaat over tot het inzamelen van gevaarlijk gestalde steps, kondigt het dinsdag na navraag door BRUZZ aan. "Het is genoeg geweest. We stuurden eerder al een ingebrekestelling en deelden in 2020 een honderdtal GAS-boetes uit aan de operatoren, maar dat baat niet genoeg", zegt Arnaud Carlot, de kabinetschef van burgemeester Boris Dilliès (MR). Zo'n GAS-boete kost de operatoren 75 euro per stuk.

"Helaas blijven we vaststellen dat veel gebruikers hun steps om het even waar achterlaten, zonder rekening te houden met de voetgangers, en vooral dan de minder mobiele of oudere zwakke weggebruiker."

Ukkel gaat daarom de operatoren een plan toesturen met verbodszones, bovenop het al bestaande gewestelijke verbod in de Xavier De Buestraat. Daarnaast moeten de bedrijven hun gebruikers herinneren aan de algemene parkeerregels - zo moet op trottoirs altijd minstens 1,50 meter vrij zijn.

"Steps die vanaf nu toch nog de doorgang hinderen, zal de gemeente weghalen en stallen in het gemeentedepot waar ook getakelde wagens worden bewaard", zegt Carlot. "Operatoren zullen een GAS-boete van 75 euro moeten betalen voor ze ze opnieuw mogen meenemen."

"Tot nu toe verplaatsen onze gemeenschapswachten deelsteps die de weg of het voetpad versperren, maar dat is natuurlijk eigenlijk hun taak niet"

Gregory Matgen, schepen van Mobiliteit in Sint-Lambrechts-Woluwe (Défi)

"De gewestelijke ordonnantie rond de deelsteps voorziet sancties voor foutgeparkeerde exemplaren, maar die wordt niet genoeg nageleefd", vindt Gregory Matgen (Défi), schepen van Mobiliteit in Sint-Lambrechts-Woluwe. Navraag bij Brussel Mobiliteit leert dat het gewestelijke agentschap tot nog toe geen enkele boete heeft uitgeschreven voor foutgeparkeerde steps, omdat operatoren eerst 24 uur de tijd krijgen om de hinderlijke steps te verplaatsen.

Actie gevraagd van Gewest

"Het Gewest heeft controleurs, maar die volstaan duidelijk niet voor het hele grondgebied", zegt Matgen. Daarom helt ook Sint-Lambrechts-Woluwe, dat tot nu toe geen GAS-boetes uitdeelde, over naar een inbeslagname van storende steps.

"Al twee jaar lang vragen we het Gewest om actie, maar er gebeurt niets", zegt Matgen. "Tot nu toe verplaatsen onze gemeenschapswachten deelsteps die de weg of het voetpad versperren, maar dat is natuurlijk eigenlijk hun taak niet. Daarom zijn we van plan die steps weg te halen en op te slaan in een gemeenteloods. De beslissing moet wel nog gevalideerd worden door het college. Ook het bedrag van de schadevergoeding moeten we nog bespreken."

Ook Lamouline van Sint-Agatha-Berchem hoopt op een gewestelijke oplossing voor het probleem, "maar voorlopig zien we geen stappen in die richting. Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid van de openbare weg."

14 controleurs

"Ieder alternatief transportmiddel is welkom in Brussel, op voorwaarde dat andere weggebruikers - in deze vooral voetgangers, fietsers en mensen met beperkte mobiliteit - niet constant gehinderd worden", laat de woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in een reactie weten.

"Het Gewest installeerde al een reeks drop-offzones, en bekijkt of die kunnen worden uitgebreid. Daarnaast worden de aanbieders wel degelijk aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Er zijn 14 controleurs van Brussel Mobiliteit actief die controleren of alle deelstepbedrijven voldoen aan de Brusselse exploitatieregels. Maar we staan zeker open voor overleg met de gemeentes om te zien of we bepaalde extra maatregelen over heel het gewest kunnen uitrollen."

De lijst met verboden zones voor steps in het gewest is sinds de ordonnantie van twee jaar geleden onder de vorige regering niet meer veranderd, laat de woordvoerster van Brussel Mobiliteit weten. "Dat maakt deel uit van een politieke discussie die de gemeenten en minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) moeten voeren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem, Sint-Lambrechts-Woluwe, Ukkel, Mobiliteit, strooisteps, deelsteps, verbodszones deelsteps, Gregory Matgen, Christian Lamouline, Boris Dilliès, foutparkeerders, foutparkeren

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni