Een elektrische deelstepgebruiker in Brussel
© PhotoNews | Een elektrische deelstepgebruiker in Brussel.

Brussel telt zo'n 4.500 deelfietsen, -scooters en -steps

TRO
© BRUZZ
07/01/2021

Na de massale uittocht van deelvervoersmiddelen tijdens de eerste lockdown, rijden er momenteel weer zo'n 4.500 deelsteps, -fietsen en -scooters rond in Brussel. Dott is de grootste verdeler.

2020 was ook voor de verschillende deelvervoersmiddelen een bewogen jaar. Na de intrede van deelsteps, -fietsen en -scooters in 2018 en hun steile opmars in 2019, volgde in 2020 een terugslag. De lockdown van het voorjaar en de met het coronavirus gepaard gaande angst voor besmetting via oppervlakten, maakten dat verschillende verdelers zich terugtrokken uit Brussel.

Het herschapen landschap van aanbieders van deelmobiliteit in Brussel omvat inmiddels weer zo'n 4.500 gedeelde tweewielers. Dott is daarbij met 2.100 voertuigen verreweg de grootste aanbieder, weet La Dernière Heure. Lime, volgt op een tweede plaats met 899 steps en de 421 elektrische Jump-fietsen die het overnam van Uber. Verder rijden er ook nog 193 scooters van Felyx rond en 171 van Poppy.

"De markt is vrij volatiel, sommige operatoren vertrekken, andere vervangen ze," legt Camille Thiry, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, uit aan La DH. "Na de lockdown zijn de vooruitzichten nu redelijk goed. Europese start-ups op het gebied van micromobiliteit blijven ons zeggen dat ze het vertrouwen van investeerders behouden. Dat maakt een stabilisatie en waarschijnlijk verdere consolidatie van de markt mogelijk."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, deelmobiliteit, Dott, deelsteps

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni