Billy Bike verdubbelt aantal elektrische deelfietsen tegen lente

© Peter Detailleur
| Een Billy Bike

Elektrische deelfietsenspeler Billy Bike verdubbelt zijn aantal fietsen in de stad van 450 naar 1.000, meldt ceo Pierre de Schaetzen.

Tijdens de eerste lockdown zei ceo en medeoprichter Pierre de Schaetzen al aan BRUZZ dat het bedrijf na het toenmalige vertrek van Jump het aantal elektrische deelfietsen tegen de lente van 2021 hoopte te verdubbelen.

En dat gaat nu ook gebeuren, kondigde hij eerder deze week aan in de zakenkrant L'Echo.

Minder verplaatsingen

Toch is de balans voor Billy Bike gemengd na het coronajaar 2020. "De fiets kende inderdaad een boom, maar er zijn gewoon veel minder verplaatsingen gebeurd", zegt de Schaetzen. "Wij hebben drie keer meer trajecten geregistreerd, maar dat is maar de helft van wat we gehoopt hadden zowel qua zakencijfer als qua aantal verplaatsingen."

Toch ziet de Schaetzen de toekomst rooskleurig in: "Met de invoering van de algemene zone 30, de uitbreiding van het aantal fietspaden en de lage-emissiezone, heeft de fiets een machtspositie in Brussel."

Tijdens de zomer haalde de deelfietsenspeler 223.000 euro op via een crowdfunding, om zo de vloot te kunnen uitbreiden. En dat gaat dus in de lente gebeuren: Billy Bike gaat van 450 rijwielen naar 1.000. In het verleden haalde het bedrijf al 2 miljoen euro op, waardoor het nu 588 aandeelhouders telt.

Miljoen kilometers

De Schaetzen hoopt dat met de verdubbeling van de vloot ook het aantal ritten per fiets zal stijgen. "Nu openen veel gebruikers de app en beseffen dat er geen fiets voldoende dichtbij is, of dat hun plaats van bestemming buiten ons bedieningsgebied ligt", zegt de ceo in de krant.

In de lente zouden de gebruikers van Billy Bike samen een miljoen kilometers afgelegd moeten hebben. Op langere termijn wil het bedrijf uitbreiden in andere Belgische en Nederlandse steden, eenmaal hun model in Brussel economisch bewezen is.

Billy Bike heeft intussen naast zeven voltijdse medewerkers ook studenten in dienst om de pieken in het verbruik op te vangen. Zij draaien shifts van vier uur, waarin ze met een bakfiets door de stad rijden naar de deelfietsen om onder meer batterijen te vervangen en de fietsen te reinigen en te desinfecteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?