Deeloperator Lime blijft strijdvaardig na een juridische beslissing waardoor de lichtgroene steps en fietsen voorlopig uit Brussel moeten verdwijnen. Het Amerikaanse bedrijf heeft zijn app afgesloten, maar mikt nu al op een doorstart. “De Raad van State heeft de zaak nog niet ten gronde uitgeklaard. We staan sterk in onze schoenen."
Lime viel destijds uit de boot bij de selectieprocedure van het Brussels Gewest, maar legt zich daar tot op heden niet bij neer.
Lime haalt steps en fietsen weg, maar geeft Brussel niet op
Wie donderdag via de app van Lime of partnerbedrijf Uber een step of fiets probeert te ontgrendelen, is eraan voor de moeite. Gebruikers zullen er niet langer in slagen om de deelvoertuigen aan de praat te krijgen.
Zo komt er voorlopig een einde aan een lange saga die volgde op een beslissing van de Brusselse regering om enkel nog deelsteps en -fietsen van Bolt en Dott en ook tweewielers van Voi toe te laten.
Lime viel destijds uit de boot bij de selectieprocedure van het Brussels Gewest, maar legt zich daar tot op heden niet bij neer. Begin 2024 oordeelde de rechtbank immers dat Lime zijn diensten mocht blijven aanbieden tot vandaag.
In een gesprek met BRUZZ bevestigt Sofie Staelraeve, verantwoordelijke public affairs Benelux bij Lime, dat het bedrijf vanaf donderdag zijn steps en fietsen zal weghalen uit de Brusselse straten. Het gaat over 6.000 voertuigen.
"Die zullen morgen nog niet uit het straatbeeld verdwenen zijn, maar we gaan er – rekening houdend met de veiligheid en onze opslag – mee aan de slag.”
Daarnaast moet Lime 134 (in)directe medewerkers laten gaan, al wil het bedrijf niet prijsgeven over hoeveel voltijdse werknemers het gaat - vermoedelijk ligt dat aantal laag. Zondag plant de deelaanbieder in tandem met vrouwenbeweging Zijkant een feministische fietstocht door Brussel, die gewoon zou plaatsvinden.
De Raad van State moet nog een uitspraak ten gronde vellen over de selectieprocedure van de Brusselse regering, waarbij Lime in het zand beet. Als de deeloperator mag terugkeren, hangt het Brussels Gewest enkele miljoenen euro’s aan schadeclaims boven het hoofd, beweert Lime.
Uitspraak ten gronde
Tegelijkertijd gelooft de deelaanbieder nog in een toekomst op de Brusselse markt.
Lime blijft zich namelijk kanten tegen de beslissing van de Brusselse regering om met Bolt, Dott en Voi in zee te gaan, een keuze die kaderde in de stephervorming van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
“Volgens ons schort er heel wat aan de kwaliteit van die regelgeving en de transparantie rond de selectieprocedure”, aldus Staelraeve. De Raad van State moet zich nog ten gronde uitspreken over die vergunningsprocedure, waarbij Lime in het zand beet.
“Op basis van de vier tussentijdse rapporten die we hebben ontvangen, staan we alvast sterk in onze schoenen. Zowel de regelgeving als de aanbestedingsprocedure en -beslissing voor de operatoren vertonen ernstige onregelmatigheden en dreigen als onwettig dreigen te worden beschouwd.”
Wanneer het verdict valt, is onbekend. Eerder schorste de Raad van State de beperking op het aantal spelers in het gewest al, waardoor deeloperators met een licentie op zak nog actief konden blijven voor zolang die gold.
Tussenoplossing
Omdat Lime wacht op die definitieve uitspraak en zijn licentie gisteren afliep, spande het bedrijf een andere zaak in kortgeding aan bij de Raad van State. Daarvan werd de urgentie verworpen, waardoor Lime vandaag zijn diensten moet stopzetten.
“We betreuren dat het Brussels Gewest niet met een tussenoplossing over de brug is gekomen”, vervolgt Staelraeve. "Want als de Raad van State straks bij de uitspraak ten gronde een beslissing in ons voordeel neemt, zullen we schadeclaims moeten versturen naar het Brussels Gewest. Zo verhoogt de druk op het Brussels budget alleen maar.”
Het zou kunnen gaan over een schadevergoeding van ongeveer 1 miljoen euro per maand waarin Lime zijn diensten niet heeft kunnen aanbieden.
Ondertussen blijft de juridische veldslag duren: Lime heeft een nieuwe rechtszaak aangespannen waarin de Amerikaanse deeloperator een tussenmaatregel eist van het Brussels Gewest. Daarover komt ten vroegste op 20 augustus een uitspraak.
“Het zou teleurstellend zijn als een van de niet-geselecteerde uitbaters de spelregels nu niet zou respecteren en zich als slechte verliezer gedraagt”
Brussels minister van Mobiliteit

'Eerlijk reglementair kader'
Op haar beurt wijst minister Van den Brandt met de vinger naar Lime. “Alle bedrijven uit de sector hebben lang publiek verdedigd dat er een duidelijk en eerlijk reglementair kader rond micromobiliteit moest komen. Daar hebben we dan ook voor gezorgd”, aldus Van den Brandt. “Het zou teleurstellend zijn als een van de niet-geselecteerde uitbaters de spelregels nu niet zou respecteren en zich als een slechte verliezer gedraagt.”
Volgens Van den Brandt zorgde het overaanbod van de voorbije jaren voor te veel overlast. "Vandaag houden de drie vergunde operatoren zich aan de ordonnantie van de Brusselse regering”, besluit de minister.
Lees meer over: Mobiliteit , Politiek , Lime , bolt , Dott , Voi , Elke Van den Brandt , deelsteps , deelfietsen , Raad van State
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.