Free floating deelsteps van Dott  voor het bankkantoor van BNP Paribas Fortis aan het Flageyplein

| Free floating deelsteps van Dott aan het Flageyplein.

Brusselse regering kiest voor Dott en Bolt: nog maar 8.000 deelsteps vanaf februari

KVDP
© BRUZZ
22/12/2023
Updated: 22/12/2023 18.07u

Vanaf februari volgend jaar zal Brussel nog maar 8.000 deelsteps tellen van twee operatoren. Dat worden Bolt en Dott, zo heeft de Brusselse regering vandaag beslist. Een step buiten de dropzones achterlaten zal niet meer mogelijk zijn.

Vandaag telt het Brussels Gewest zeven deelstepoperatoren, goed voor meer dan 20.000 steps. Die zorgen vaak voor overlast, doordat gebruikers de steps achterlaten op het voetpad. Eerder dit jaar besliste de regering om de markt van deelsteps en -fietsen te hervormen. Dropzones worden verplicht, het aantal operatoren en deelsteps beperkt. Zo zouden er nog maar twee deelstep- en drie deelfietsoperatoren mogen overblijven.

Brussel Mobiliteit lanceerde dit najaar een oproep tot kandidaatstelling om de bedrijven aan te duiden die in Brussel actief mogen zijn of blijven. Daar was veel interesse voor: het gewestelijke mobiliteitsagentschap ontving liefst 27 kandidaturen van 15 aanbieders, waaronder de zeven deelstepoperatoren die vandaag al actief zijn in Brussel. De meeste operatoren hebben zowel voor de steps als de fietsen gekandideerd.

Bolt en Dott

Op de ministerraad van deze vrijdag is de knoop doorgehakt: Dott en Bolt zijn de enige twee bedrijven die vanaf 1 februari 2024 volgend jaar nog deelsteps mogen aanbieden. De vijf andere operatoren krijgen tot dan de tijd om hun vloot van straat te halen. Bolt en Dott, die al langer actief zijn in Brussel, krijgen ruimte voor een vloot van in totaal 8.000 steps.

Die gaan alleen nog in aangeduide dropzones mogen achtergelaten worden. “Gedaan met deelsteps op de stoep,” klinkt het bij mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het gewest telt vandaag ongeveer 1.000 dropzones. “Er wordt nog elke dag verder gewerkt om de komende weken tot 1.500 dropzones te komen.”

Op 1 februari zal het systeem operationeel zijn in de elf gemeenten waar er al voldoende dropzones zijn in de openbare ruimte. Het gaat om Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. “

Voor de andere gemeenten zullen de operatoren hun GPS-trackingsysteem gebruiken om virtuele dropzones te vergrendelen op locaties gekozen door de overheden. De markeringen zullen geleidelijk aangebracht worden, zodra de weersomstandigheden dit mogelijk maakt.”

Meer deelfietsen

Naast de deelstepoperatoren beperkt de Brusselse regering ook het aantal aanbieders van deelfietsen en -scooters. Bolt, Dott en Voi mogen elk 2.500 deelfietsen aanbieden. Dat betekent dat het totale aantal deelfietsen zal stijgen van 3.000 vandaag naar 7.500 tegen februari.

Tier en Pony krijgen groen licht voor elk 150 bakfietsen en het aantal deelscooters blijft op 600. Die laatste voertuigen mogen alleen Felix en Go Sharing nog aanbieden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , deelsteps , deelmobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni