De steps en fietsen van deeloperator Lime zijn niet meer welkom in Brussel. Dat heeft de Raad van State beslist. Concurrenten Bolt, Dott en Voi hopen dat er zo een einde komt aan de juridische saga rond deelaanbieders in de Brusselse straten.

© Belgaimage
| Geparkeerde deelsteps van Lime.
Raad van State oordeelt dat Lime moet vertrekken uit Brussel
In 2023 besliste de Brusselse regering om te snijden in het aantal deelsteps, van zo’n 20.000 naar 8.000. De hoofdstad telde op dat moment twintig steps per duizend inwoners - in Parijs ligt cijfer bijvoorbeeld op vijf steps per duizend inwoners. De overvloed aan deelsteps leidde geregeld tot chaos.
De hervorming onder impuls van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) ging ook gepaard met verplichte dropzones en een vermindering van het aantal operators. Enkel Bolt en Dott mochten hun vloot nog aanbieden. Zij kregen net als Voi ook groen licht om elk 2.500 deelfietsen te stallen in Brussel.
Die beslissing was niet naar de zin van onder meer Lime. Via juridische weg dwong het Amerikaanse bedrijf een verlengd verblijf af in Brussel, maar aan het begin van deze maand liep zijn licentie af.
'Investeringen’
Dinsdag oordeelde de Raad van State dat Lime zijn steps en fietsen moet weghalen uit Brussel. “De vordering tot schorsing van de beslissing van het Brussels Gewest is immers verworpen," zegt Jurgen Neuts, auditeur bij de Raad van State, tegen BRUZZ.
Bolt, Dott en Voi – de drie operators die de Brusselse regering in 2023 selecteerde – reageren tevreden op het vonnis.
“De geselecteerde aanbieders hebben zich aan de verplichtingen van het Gewest gehouden en aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe technologieën, beter parkeren en bijkomende veiligheidsmaatregelen," klinkt het in een statement van de drie deelanbieders.
“Al die verbeteringen hebben een prijskaartje, en die kosten kunnen niet worden gedragen zolang niet-vergunde aanbieders zonder gevolgen blijven opereren.”
'Einddatum respecteren'
Ook minister Van den Brandt juicht de uitspraak van de Raad van State toe.
“Steps die op voetpaden rondslingeren, verhinderden voetgangers en personen met een handicap om zich veilig en vlot door de stad te verplaatsen. Daarom hebben we dropzones ingesteld en het aantal aanbieders beperkt,” laat ze weten. “Dat is belangrijk voor de veiligheid en het comfort alle weggebruikers.”
“Ook de sector zelf was vragende partij voor een beter kader. Lime moet de einddatum van hun licentie dan ook respecteren. We blijven werken aan een verbetering van de situatie op het terrein.”
Lees meer over: Mobiliteit , Lime , deelsteps , Raad van State , Dott , bolt , Voi
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.