Vertrek Uber Jump unieke kans voor Billy Bike: ‘We verdubbelen ons aanbod in 2021’

© Billy Bike

Het vertrek van het elektrische deelfietsensysteem van Uber Jump brengt de expansie van concurrent Billy Bike in een stroomversnelling. Het Brusselse bedrijf startte onlangs een crowdfunding om zijn operaties verder te ontwikkelen. "De timing van Uber's aftocht kon niet beter. We willen het Brusselse openbaar vervoer worden van de deelmobiliteit."

Een duizendtal elektrische deelfietsen verdwijnt uit het Brusselse straatbeeld. Dat is het gevolg van de Uber-Lime deal die een aantal weken geleden op internationaal niveau werd gesloten. Uber hevelt al haar elektrische scooters en fietsen over naar deelstepoperator Lime, maar die laatste ziet het in Brussel zelf niet zitten om een deelfietsen- of scootersysteem uit te rollen. Dat wordt ons bevestigd uit goede bron.

Ook ontsloeg Uber Jump maandag zo’n 50 Brusselse werknemers, weet Le Soir. Met Uber Jump boekte de techgigant ook al voor de coronacrisis verlies, maar de huidige situatie schepte duidelijk geen enkel toekomstbeeld meer.

“Als Brusselaar zit je dan wel met een dubbel gevoel,” vertelt Pierre de Schaetzen, CEO van Billy Bike. “Het is spijtig dat we een duizendtal minder elektrische fietsen hebben om ons te verplaatsen, precies op het moment dat Brusselaars de fiets meer nodig hebben en gebruiken.”

Voor het bedrijf daarentegen is de aftocht van Uber Jump positief nieuws, en de timing kon volgens de Schaetzen niet beter: “We hebben net een equity crowdfunding campagne gestart om alle Brusselaars de kans te geven om mee te stappen in het bedrijf. Dat betekent dat iedereen die mee investeert aandeelhouder wordt. De teller staat al na enkele dagen op 120.000 euro.”

1.000 Billy Bikes

“Met de opbrengst willen we nog efficiënter worden en onze groei versnellen. We gaan meer fietstechnici aanwerven, ons fietsmodel upgraden en investeren in marketing. Op die manier hopen we later aan te kloppen bij grotere investeerders zodat we tegen volgende lente ons aanbod kunnen verdubbelen, van 500 naar 1.000 fietsen.”

Het einddoel? “Het Brusselse openbaar vervoer worden van de deelmobiliteit. Om dit te coördineren, werken we nu ook al een tijd nauw samen met de Brusselse overheid.”

Billy Bike telt nu een tiental voltijdse werknemers en een dertigtal jobstudenten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?