Nieuwe regels deelsteps: reclame verboden, groene stroom verplicht

© PhotoNews
| De elektrische deelsteps van Lime in Brussel.

Deeltweewielers die volgens het vrije-vlootprincipe werken, mogen geen verbrandingsmotor hebben en mogen ook geen reclame tonen. En als ze elektrisch rijden, moet dat op groene stroom zijn. Gebruikers zullen ze ook niet mogen achterlaten op plekken als de Grote Markt. De nieuwe ordonnantie en uitvoeringsbesluiten, die we inkeken, gaan begin februari van kracht.

In 2017 dook plots een nieuw mobiliteitsfenomeen op in de stad: de strooifiets. Aanbieders als oBike en GoBee.Bike verdeelden honderden fietsen in de stad, die via een app konden geboekt worden. De voertuigen werden vooral in het centrum al eens hinderlijk, als ze bijvoorbeeld dominogewijs over de stoep verdeeld raakten.

Om orde te brengen in de chaos, liet minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) een ordonnantie opstellen voor de deelvoertuigen. De strooifietsen zijn ondertussen even plots verdwenen als ze hier gedeponeerd werden. Maar de regelgeving blijft wel. De ordonnantie is immers ook geldig voor een aantal andere deelvoertuigen in de stad zoals de elektrische steps, die vooral Lime vandaag aanbiedt. Ook elektrische brommers zoals die van Scooty vallen onder de regel.

obike_probleem.png
© @zuagroasda
| oBike leken soms verdacht veel op zwerfvuil.

Naast de nieuwe ordonnantie zijn er nu ook uitvoeringsbesluiten, die we konden inkijken. De nieuwe regels bepalen dat de aanbieders een licentie moeten aanvragen. Licentiehouders zullen dan geen verbrandingsmotor mogen hebben. Ook reclame is uit den boze. Bij deelvoertuigen met een motor, moet de aanbieder ook aantonen dat de elektriciteit uit groene stroom komt. En parkeren op plekken waar gebruikers van het openbaar vervoer in- of uitstappen mag ook niet.

Als het deelsysteem fietsen ter beschikking stelt, moeten die ook minstens drie versnellingen hebben (oBike en GoBeebike hadden er maar één).

Uitnodigende regelgeving

De ordonnantie geeft de overheid ook de mogelijkheid om de deelvoertuigen te bannen op bepaalde plaatsen. Welke plaatsen dat worden, wordt nu nog besproken met de verschillende gemeenten. “Maar in Brussel-Stad zal je bijvoorbeeld geen voertuigen mogen achterlaten op de Grote Markt,” zegt Smets woordvoerder Mathias Dobbels.

Een verplichting om het voertuig vast te maken aan een paal of ander object komt er niet. “Het was de bedoeling om een uitnodigende regelgeving op te stellen,” legt Dobbels uit. “Verschillende aanbieders die we raadpleegden vonden zo’n afsluitregel geen goed idee.”

De aanbieders van deelvoertuigen moeten er ook actief voor zorgen dat hun steps of andere vehikels de gebruikers van het trottoir niet hinderen. Die bepaling staat eigenlijk ook al in de wegcode, maar met het licentiesysteem heeft de overheid een extra stok achter de deur om de bedrijven tot de orde te roepen.

De nieuwe regeling gaat van kracht op 1 februari 2019. Bedrijven die vandaag al minstens 50 voertuigen hebben rondrijden, krijgen tot 1 september om een vergunning te krijgen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?