Verbodszones steps: enkel Brussel-Stad haalt slag thuis

© PhotoNews
| Elektrische deelsteps in het centrum van Brussel-Stad. Vanaf nu wordt parkeren daar nu verboden.

Bijna alle verbodszones voor steps liggen in de Vijfhoek. Nochtans hadden ook andere Brusselse gemeenten eigen verbodszones gevraagd aan het Gewest, én waren die soms al goedgekeurd. Toch werd de oorspronkelijke lijst onaangekondigd ingekort. "Als de lijst niet wordt uitgebreid, verbieden we de steps zelf."

Vanaf september is het gedaan met zomaar overal steps parkeren, zo luidde de boodschap van het Gewest in januari. Dus kwam er een lijst met verbodszones, en elke deelstep of -fiets die daar langer dan 24 uur blijft staan, levert de aanbieder een boete van 200 euro op. Gebeurt dat herhaaldelijk, dan loopt het bedrijf zelfs het risico om zijn licentie te verliezen.

Het gaat voorlopig om 26 straten, allemaal in Brussel-Stad, zes parken en de drie grote stations (Noord, Centraal en Zuid). De lijst is opgesteld met inbreng van alle gemeenten, zegt het Gewest. Maar in de finale lijst schiet weinig over van de verbodszones die de gemeenten zelf hadden aangevraagd.

De verbodszones volgens de voorlopige lijst van het Gewest.

Ontbreken bijvoorbeeld op de lijst van het Gewest: het Rogierplein, de straten rond de Botanique, de Madou Esplanade en het Sint-Joostplein.

“Onaanvaardbaar”, klinkt het bij burgemeester Emir Kir (PS) van Sint-Joost. “Ik zeg dat uit veiligheidsoverwegingen, want onze stoepen zijn vaak erg smal. Dan is het schandalig dat oudere personen of moeders met buggy’s niet kunnen passeren omdat er steps rondslingeren.” De gemeente wil daarom nog eens overleggen met de nieuwe regering om die zones er toch in op te nemen. “Anders neem ik zelf maatregelen”, zegt Kir.

'Niet ingelicht'

Sint-Joost is niet de enige gemeente met bezwaren. Ook in Sint-Gillis zijn ze niet tevreden met de geoogste zones. Vanaf nu is het er verboden om een step achter te laten in het Pierre Pauluspark en in de Victor de Laveleyetuin. “We hadden nochtans om meer plaatsen gevraagd”, zegt hun schepen voor Mobiliteit Catherine Morenville (Ecolo-Groen).

Catherine Morenville (Ecolo), Schepen in Sint-Gillis van Openbare Ruimte, Stedenbouw Gelijke Kansen,Vrouwenrechten, Mobiliteit en Parkeerbeleid

In maart vroeg de gemeente het kabinet van toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A/ one.brussels) om een tiental verbodszones: alle parken, de voetgangersstraten, enkele straten met een smalle stoep en de trottoirs voor het Hortamuseum. In juni kwam het tot een compromis om vijf zones uit te schrijven, zo blijkt uit een mail van het kabinet-Smet naar Morenville die BRUZZ kon inkijken. Maar plots schoten er in juli nog maar drie zones over: het zuidstation en de twee parken. “Wij waren helemaal niet ingelicht. Bovendien komt de lijst nu niet meer overeen met de eigen criteria van Pascal Smet.”

Die had destijds beslist om de verbodszones te laten overeenkomen met vijf criteria: voetgangerszones, gemeentelijke parken, de grote stations, UNESCO-erfgoed en straten met smalle trottoirs. De kabinetswissel in juli heeft de oorspronkelijke lijst blijkbaar ingekort.

Voorlopig was de nieuwe minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), niet bereikbaar voor een reactie.

Parkeerhubs

Dus willen de gemeenten opnieuw overleggen. Vorige week schreef Sint-Lambrechts-Woluwe al een brief naar de bevoegd minister Van den Brandt om een uitbreiding van de lijst te vragen. Komen er geen nieuwe parkeerregels binnen de zes maanden, dan wil de gemeente een eigen politiereglement uitvaardigen. De oppositie vraagt dat reglement zelfs al binnen de vier maanden.

Ook in Elsene en Sint-Gillis bestaan er al eigen verbodszones, opgelost met afgebakende ‘parkeerhubs’ aan het Kasteleinplein of het Sint-Gillisvoorplein. “Maar ik zou het veel duidelijker vinden om een harmonieus beleid te hebben in het hele Gewest”, zegt Morenville.

(lees verder onder de foto)

Elektrische deelsteps in Brussel (hier aan de Kunstberg) buggy kinderkoets poussette
© PhotoNews
| Een elektrische deelsteps geparkeerd op het trottoir aan de Kunstberg.

Bij het Gewest klinkt het dat de “zonering niet te complex mag worden voor de gebruiker”. “Er moet natuurlijk een goede reden zijn om het parkeren te verbieden”, zegt woordvoerder Steven Fierens van Brussel Mobiliteit. “Sommige gemeenten waren nogal gul met hun verbodszones. We zoeken telkens een evenwicht tussen het niet storen van de voetgangers en het aantrekkelijk houden van de deelsteps", aldus Fierens, die nog benadrukt dat de voorlopige lijst “evolutief” blijft en er nog altijd overlegd wordt met de gemeenten.

Verder lijkt het ook wat vreemd dat de deelsteps net verboden worden in stationsbuurten, waar pendelaars vaak overstappen op een deelstep of -fiets. "De verbodszone ligt enkel vlak naast de stations", verduidelijkt Fierens. "In de omliggende straten blijft het uiteraard heel nuttig om een deelstep te kunnen gebruiken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?