Eén jaar fietsknooppunten in Brussel: 'bikenode.brussels' maakt balans op

© Photonews
| De knooppuntenroute voor het Brussels Gewest bestaat voorlopig alleen nog digitaal.

Wie graag Brussel vanop de fiets leert kennen kan sinds een jaar de app 'bikenode.brussels' gebruiken. Op de app vind je verschillende fietsroutes die je zowel binnen als buiten onze hoofdstad gidsen. "Wij hebben een impuls gegeven, nu is het aan de overheid om het project verder te dragen", zegt mede-initiatiefnemer Tanguy De Lestré.

Fietsknooppunten zijn in Vlaanderen en deels ook in Wallonië al goed ingeburgerd. "Het zijn doorgaans veilige, berijdbare en aangename routes die vooral ook een beleving bieden", steekt Tanguy De Lestré, initiatiefnemer, van wal. "Maar Brussel was tot vorig jaar nog een blinde vlek op de kaart van België. We merkten nochtans dat recreatief fietsen een boom kende vorig jaar, dankzij de coronacrisis."

"Er bewoog amper iets op dat vlak in de stad en er was geen vooruitzicht dat iets ging veranderen. Daarom hebben we het heft in eigen handen genomen en vorig jaar zelf een app gelanceerd die Brussel eindelijk op de kaart zet en de mogelijkheid biedt om via een routeplanner een fietsparcours samen te stellen."

Het jaar 2020 heeft gezorgd voor een veel hoger aantal fietsers in Brussel, "een verdubbeling", volgens De Lestré, die zich baseert op statistieken van de app. "We zitten rond de drieduizend gebruikers per maand, en dat ondanks het slechte weer van de afgelopen maanden. We merken duidelijk dat mensen sneller geneigd zijn om op een fiets te stappen. Corona heeft voor een kentering gezorgd. We zien ook een enorme stijging in de aankoop van fietsen."

Hotspots

Alle routes op de app van 'bikenode.brussels' zijn zelf door vrijwilligers getest en tijdens de afgelopen weken aangepast waar nodig. "We zien de meeste fietsers in het perifere Brussel. Hotspots zijn er in Watermaal-Bosvoorde, in het Zoniënwoud (dat is vaak een soort shortcut voor mensen die een route in Vlaams-Brabant gebruiken en dan even in Brussel passeren) en ook de kanaalroute doet het erg goed."

De verschillende vrijwilligers blijven het netwerk in de stad constant voeden. "We zijn een bottom-up organisatie. We willen dat iedereen betrokken wordt en mee is met het verhaal. Er zijn zelfs een aantal vrijwilligers aangesteld als ambassadeur, zij waken over bepaalde knooppunten in de stad."

Van het kastje naar de muur

De initiatiefnemers willen al lang dat de overheid betrokken wordt bij het netwerk, al was het maar om de bewegwijzering in de stad te plaatsen. Maar dat was toch vooral een beetje van het kastje naar de muur, zegt De Lestré. Zeker omdat er wel tweeëntwintig wegbeheerders zijn in Brussel. De negentien gemeenten, het Brussels Gewest, de Haven, etcera. Bovendien zijn zowel Visit.Brussels als het Brussel Mobiliteit bevoegd. De één voor toerisme, de ander voor mobiliteit. Wat ook niet bevorderlijk was voor een doorstart van 'bikenode.brussels' via de overheid.

Een crowdfunding liep dan weer moeizaam, en ook de horeca bleek maar matig geïnteresseerd. Tanguy De Lestré: "We hebben snel gemerkt dat die fietsmentaliteit momenteel ontbreekt in de hoofdstad. Dat is jammer uiteraard. Zeker omdat fietsers echt wel het toerisme kunnen aanzwengelen en de horeca een duw in de rug kunnen geven."

Binnenkort gaat visit.brussels wel op de proppen komen met een kaart van de fietsknooppunten in de stad. Ook op de fietskaart van Brussel Mobiliteit staan de knooppunten. "Daar zijn wij heel tevreden mee. Wat als een burgerinitiatief is gestart, wordt nu erkend door de overheid. Dat is fijn. Uiteindelijk hebben wij vooral een impuls gegeven, nu is het aan de overheid om het project verder te dragen."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?